poznáním zbloudily a svlij blud pak tvrdošíjně prohlašovaly za božskou jistotu; tak nedovedl bych nikterak souhlasiti s jejím nadšením pro Cornelia Agrippu neb Bratrstvo růže a kříže, u nichž dekorativní sebeopojení nadobro zastřelo jasnost mystického pohledu. A rozhodně bych neviděl mystiky všude tam, kde ji větří Pavla Moudrá: omezím-li se na příklady české - a to jest zvláštní dí jejích knižně vydávaných přednášek, .le znovu s láskou a opravdovosti tak vroud přihlédají k dějinám našeho myšlení -, neprohlásil bych za mystika ani Chelčického ani Komenského, ba rozpakoval bych se sem zařaditi samého Julia Zeyera, který po mystice sice toužil, avšak k její podstatě se nikdy nedopracoval, což sám sobě i přátel um vyznával. Zato nelze bez vděčného souhlasu pročítati strany, na nich.l P. Moudrá osvětluje mystické prvky i filiace v básnickém díle Březinově; i když rozsáhlý myšlenkový svět Březinův ani zdaleka není vyčerpán těmito hledisky, přece kolik zde dáno plodných podnětů pro každého, kdo chce porozuměti Březinovu vesmíru, zbudovanému nad naší zemí geniovou tvůrčí silou ze staviva vědeckých nauk, náboženských tuch a mystických jistot mnohých dob, národů i genili! Není však ani třeba býti nespravedlivu k myšlenkovému úsilí Pavly Moudré, skládajícímu v rozlehlou mosaiku theosofické a mystické názory původu nejrůznějšího, aby bylo jasno, že vlastní význam jejích přednášek spočívá vlastně jinde. Zmínil jsem se již o praktickém sklonu bytosti Pavly Moudré i o tom, že její řečnický zápal rád a s úspěchem burcuje svědomí a jakohy ostruhami bodá vůli posluchačů. A v tom jest nejhodnotnější stránka jejích článků, které nikde nepřestávají býti promluvami. Všecko poznání jeví se naší ušlechtilé theosofce vzpruhou k jednání; k Bohu a vůbec ke všem vysokým principům dospíváme netoliko názorem a citem, nýbd hlavně mravním dílem a O'brodným činem; sebevznešenější soustavy myslitelské nepomohou nám, jestli.le jich 214 hned neměníme v program osobního zušlechtění, tvořivé lásky,