kdo si zde dobývá zajmu a sympatií, a to dříve citových nd intelektuálních. Ocitáme se ve vlahém ovzduší velmi temperamentní, velmi opravdové, velmi srdečné ženské bytosti, která z každé morální a veřejné otázky dovede především vybaviti onu stránku, jež jest záležitostí ženského srdce a ženského osudu. V tom se Pavla Moudrá tolik podobá svým proslulým sestrám na Severu, Elleně Keyové nebo Karině Michač1isové, které si uměly za řečniště získati celou Evropu. Sdílí se s nimi ještě o jednu neodolatelnou přednost. Posloucháme a čteme-li tyto ctihodné paní, neuvědomujeme si vfJbec, že se stýkáme se starými dámami, majícími život za sebou: jejich ženství, citově stále živé, dovedlo si zachovati tolik z dívčí gracic, tolik z jasné dobrfJty mladé paní, tolik - a to jest paradox u bezdětných žen! - z laskavé moudrosti mateřské, že se od toho bezmocně odráží zloba a zkáza let. Myslitelský zájem Pavly Moudré přesahuje ovšem daleko její ideovou tvořivost, takže nezbývá jí nd eklekticky a synkretistic ky pNjímati a skládati prvky z rilzných soustav spiritualistických. Při tom osvědčuje stejně rozsáhlý rozhled jako jemný takt, který ji chrání, aby neulpívala na dobrodružných a malicherných směšnostech, hyzdících šarlatánsky pestrými cáry rilzné nauky okult ní; vniká pod povrch citfJ i dogmat, takže dovede zachrániti jádro nejrozmanitějších soustav duchovních od indického myšlení až po náplň evangelia, od mystiky středověké církve po sufismus mohamedánský, od ideového úsilí tajných bratrstev na sklonku renesance až po velmi plodné a hodnotné poznatky psychického zkoumání amerického. Ano, ozývají se u ní - a u ženy činící propagandu jest to dvojnásob pozoruhodné - náběhy k opravdovému kriticismu, tak na př. liší~li správně mystiku od mlha vého mysticismu, nebo odsuzuje-li planou askesi, která jest líbfJstkou, sebeklamem, mechanismem. Leckde, bohužel, potuchá tento kritický smysl a rozohněná řečnice dává se sama strhovati duchovní villí osobností neh škol, které na cestě za nejvyšším 213