BÁBUŠKA ČESKÉHO SPIRITUALISMU Pavla Moudrá V PR vNfM roce našeho století přihlásila se mezi české beletristy Pavla Moudrá nevelikou knížkou povídek, črt, vzpomínek i arabesek »Do rozmaru i do pláče« a upoutala naráz jiskřivou vervou i hlubokou citovostí, s nimiž v pr6zách bystře stylisovaných se vyrovnávala S'~ skutečností prožívanou velmi bezprostředně. Sbírku slovesných prvotin doplnila později dvěma svazečky důvěrných pamětí v propracovaném staropražském rámci, "Rok dětstvÍ« a "Do dívčích let«, a opětně získávalo si švižné její pero zálibu a účast; v proteplených interieurech z Nového města pražského na rozhraní šedesátých a sedmdesátých let sledoval t.u jemný bystrozrak duševědný krok za krokem růst dětské a dívčí bytosti a při tom na okraj autobiografického vypravování zakresloval s uměleckou jistotou typické postavičky a příznačné situace ze staropražského malosvěta. Ale beletristická dráha, pro niž měla nepopěrnvu vlohu a sluš nou výrazovou kulturu, Pavly Moudré neuspokojila, a také překladatelská činnost, která ji uvedla ve styk s duchy výše Carly lovy a Lavrovovy, nestačila myšlenkové ctižádosti hloubavé a důmyslné spisovatelky. Mluvím-li však na tomto místě o ctižá dosti, jest to ne-li nepřípadné, tedy dozajista nepřesné; krutě nevýzpytný život, jehož dravé vůli se Pavla Moudrá vždy s oprav- 211