mýšleti snahy mužovy a pokračovati v jeho díle. Kmetný věk, jehož došla Renáta Tyršová, dopřál jí, že směla rozvíti všecky složky a možnosti bohaté své povahy. Bytost podstatou prakticky umělecká, ale v nejúspěšnějším svém působení mravně a kulturně vychovatelská, zařaděna byla ještě za života mezi zástupkyně heroického ženství v Čechách. Vdova, dědička a věrná pokračovatelka snah svého muže, zemřela skoro pět roků po velkém stém jubileu Tyršova narození, když málem půl století bylo jí souzeno udržovati rodinnou tradici fiignerovskou a tyršovskou a se vznešeným zrakem strážné matrony pozorovati, kterak zásady jejího otce a myšlenky jejího chotě zapouštějí stále hloub a šíře kořeny v národě a pronikají za české hranice i ve Slovanstvu ostatním, znamenajíce zároveň posilu pro všecko, co ve vlasti jest mravně ušlechtilého a kulturně zdravého. Renáta Tyršová ovdověla jako mladá paní a osud jí nedopřál mateřského údělu. A pT'ece veřejná činnost její, ač jí otec dal uvědoměle vychování chlapecké a ač manžel vedl jejího bystrého ducha k oborům dotud vyhrazeným jenom mužům, byla nesena citovým posvěcením ženským: v užitém výtvarnictví, jehož byla od mladých let dokonalou znalkyní a posuzovatelkou autoritativní, nade vše se zajímala o umění ženských rukou, o lidové textilnictví a národní vyšívání; v dívčím školství, které po desetiletí podléhalo jejímu iniciativnímu dozoru, dbala zvláště o to, aby se mladé ženy vzdělávaly pro rodinu a domácnost; za světové války jako vůdčí osobnost Českého srdce nasytila bezdětná paní statisíce hladovějících českých dětí a studentů. Ve všech těchto snahách, tak rozvětvených a pT-ece tak organicky souvislých, dovedla starou kulturu pražského měšťanstva spojovati s novodobým úsilím sociálním a snoubiti národní buditelství svobodomyslného přízvuku s uměleckým vkusem a zanícením budovatelů Národního divadla. I byla v ženském pokolení českém v poslední třetině mi 206 nulého století, jd přišlo po Karolině Světlé, osobností represen-