mefhodou literární. Milovala a ctila v něm sloh života, vzpínajícího se ze všednosti a neúchylně dychtícího po velikosti: kamsi ),na pomezí cizích SVětl'I«, mluveno zeyerovsky, ale také »všemu na vzdory«, jak zni heslo Theerovo; takto prvek imaginativní se pojil v jejím romantismu s .~ivlem volním. Nebyl to však toliko exotismus úniku, nýbrž zárovell intensita plnosti; býti romantikem znamenalo pro Felixe Tévera také prožívati svět složitě, sytě, bohatě. Některé z jejích postav nasadí vše, aby proti vůli a zlobě svého banálního okolí uskutečnily tuto smělou, opravdu uměleckou koncepci života, jiné resignují a utíkají se s nesplněným a stále drahým svým snem do samoty svého srdce. Tento základní romantismus Anny Lauermannové byl dítětem doby, z níž vyrostla a kde si v okruhu umění lumírovského vzdě· lala svůj vkus; byl však také výrazem uměleckého temperamentu velice bohaté bytosti, která se dosti pozdě z pouhé po~ivačné receptivnosti probudila k uvědomělému slOVesnému tvoření. A pI-ece nadšená a věrná romantička s hudbou v duši a s ltalií ve vzpomínkách měla bystrý a plodnÝ smysl pro životní realitu, jež na př. jejímu velkému a vlivnému příteli Zeyerovi nadobro unikala. Snad nejvytrvaleji utkvějí z celého jejího díla čtenáři ony partie pozdních jejích románů, kde s důvěrnou podrobností a s teplým porozuměním detailu o~ivuje interiery staropražské neb i maloměstské se zvykovou obřadností, s typickými scénami rodinnými, kde křísí názorně a plastícky Celotl skutečnost posta.v, shrnujících ve své hrudi mravní karakter své doby. To všecko jest realisticky s velkou spolehlivostí vypozorováno, tuvšude vedla pevnou ruku věrná láska k modelu a předloze, tu smysl skutečnosti držel na otěžích imaginační rozlet i úsilí komposlční. Ale i tento realismus, k němuž Felix Téver teprve postupně vlivem četby dorostl, byl více než jenom vyjadřovacím způsobem slovesným. Tkvěl hluboko v patricijských tradicích jejího rodu, ve smyslu měšťanstva pro poměry a v občas střízlivém po- 203