episodou jako doňa Inez. Vrchlícký, jeho~ horká a dru~ná vitalita tolik imponovala světské klášternici, podal jí ruku při těžké ráně a zvolil si ji v dopisech za důvěrnicí při nejkrutějším otřesu svého ~ivota. Ale Julius Zeyer, jehož duchovní svět s velkou pronikavostí a jemným taktem shrnula po jeho smrti pro laiky v památném breviáři, stál jí vlastně nejbHže. V jeho lidském i básnickém vývoji nalezla na rýsovanou dráhu, která jí samé byla předurčena a jd byla shodná se vzestupem západoevropského novoidealismu na sklonku XIX. století. Vedla od renesance ke gotice, od relativistického a vývojového transformismu ke kultu hodnot absolutních, od zbožnění člověka k hledání a vzývání přímých stop božských na zemi. Zůstane dějinnou zásluhou Marie Kalašové, že k nám uváděla z literárního západu, a to namnoze po prvé, duchy a dila, kteří signalisují tento obrat: ViUierse d'lsle Adama, Romaina Rollanda a především svého duchovního pobrati ma, Maurice Maeterlíncka, jeho~ si vážila stejně jako dramatika i jako essayisty a jemuž se s Arnoštem Procházkou nabídla za první průkopnici u nás. Robustnější a méně důsledná její vrstevnice, Anna Lauermannová, jež přese všecek svůj okázalý romantismus nedovedla se sebe střásti vdkeré předsudky doby a prakse positivistické, opájela se ráda »vůní nedostupna«, avšak zůstávalo to přece jen vi'tní, která vyvane a vyprchá. Marie Kalašová, oddělená jakoby skleněnou stěnou od světa a jeho rušného kolotání, učinila energický a důslednější krok; osvojila si nejen psychologicky a umělecky, nýbd v náboženské plnosti to, čím se novodobý spiritualísmus ztoto~nil s mystikou křesťanskou a skrze ni i s věroučným katolictvím: štěstí z nabyté milosti, pokoru před tajemstvím, víru ve zjeveni. Pozornější čtenáři jejího mistra, Julia Zeyera, vědí, jak se básník Trojích pamětí Víta Choráze mučil nad tím, ~e vždy znovu poklesá, odhodlávaje se k tomuto kroku a jak si nedů 198 věřoval, zda se snad neobrátí před samými hradbami Damašku.