ANIMA SOLA Marie KalaJová DROBN~ hradčanský palacík U kamenného sloupu, shlížejici přes Úvoz do Strahovské zahrady, osiřel nadobro. Heraldické podo'by Luny a Slunce na jeho bocích, za jejichž patronance zosnoval před dvaceti roky básník Otakar Theer svůj faethonský let, provázely svým zkamenělým úsměvem věěnosti tichounký obl'ad loučení, když navždy opouštělo svůj milovaný domek stařecké tělíčko jeho majetnice, poslední z legendárních málem sester Kalašových. A pak se za pětaosmdesátiletou slečnou Marií Kalašovou zavřela deska rodinné hrobky roudnické, kam ji před několika lety předešla její věrná starší sestra a společnice, mamka Zdenka. Tam, k poslednímu útulku jejích rodičů se nesly nejčastěji zbožné myšlenky hradčanské samotářky a básnířky, pokud nezalétaly přes oceány k neznámému a propadajícímu se rovu sestry zpěvačky Klemeny v Bahii, na který málem před půlstoletím položil Jaroslav Vrchlický nevadnoucí, ano, stále znovu rozkvétající věnec svých elegií Ě morta. Marie Kalašová, věřící křesťanka, mnoho přemýšlela o smrti, ale její spiritualismus, posílený útěchami Maeterlinckovými, odnímal těmto úvahám jakoukoliv hrůzu. Pohled do věčnosti dovedla spojovati jako někteří kato 196 líNí mystikově s jasnou vnitřní radostí, a tak nad jejím osudem