kyoL Bylo to nesprávně formulováno: sllad zcela naopak spolupracovalo na jejích světlých ver~ích, stejně na plivodních jako na přeložených, příliš mnoho vypočítaného umění, ano umělosti, snad příliš vědomý a promyšlený artism podryl tu zhusta bezprostřední životnost, zdusil proud citu, rozfoukl pel nálady, Dary Sudiček, intelektualism a vlile, nebyly poetce vždycky dary Mus, a volnou kštici Artemidinu, vonícl lesem a koupelí, přlliš zatěžovala přílba Athenina. V životě, kde přes tolik disonancí v~ecko nakonec tíhne ke zjednání harmonie, není dovoleno, aby bez trestuneb alespoň bez výkupného byla porušena. rOvnováha sil: za každou neúměr~ nost geniality se platí buď omezením jiných schopností neh ztrátou osobního štěstí. Eliška Krásnohorská,která sama v sobě uvolnila dotud zamčené zdroježenil1ých mohutností a jako organisátorka otevřela mladším ženám nové možnosti projevu a osudu, byla připravena jednostranným rozvojem svého intelektu a své vlile () onen dar vnitřní melodie právě ženské, která po každé jinak zpívá z děl B. Němcov6 a K. Světlé, jejich předchůdkyň, a T. Novákové a R. Svobodové z následovnic. Jak těžko asi sama nesla tuto ztrátu, ona jediná česká lyrická poetka vyššího slohu! Nebyla připravena ještě o vice? Její mladistvé verše touží po pevném stisknutí oddaného ramene ryHhkého muže; její knihy pro mládež nejsou jenom vyslovenou pedagogikou, nýbrž i kusem resignované zpovědi srdce, jež snilo o dětských hlavičkách; nejplnější postava z jejích libret, panna Róza z »Tajemství«, teple lidsky prozrazuje dlivěřivé naděje ještě dívkystárnoucl. Nemluvívá se o těchto stínech slávy a úspěchu, zapOmíná sena ně pro dílo ctihodné, pro početné svazky spisů, pro nový klobouk doktorský. Mlčení bylo by správné, kdyby se dotýkalo ran, nad nimiž se reptá, žalů, které se pojímají jako výčitky, schodka, pro 194 něž se škrtají životní aktiva. II Elišky Krásnohorské, pravdivé