stejně zakládala si na své vůli, stavějíc ji až titansky proti slepé moci fata, jež oslovovala pyšnými verši: »však vím, že naše moc to, jež rozsoudí, a tvá žer přeludem!« Bytost tohoto založení nemohla nepři lnouti k liberalismu, který všecku jistotu a spásu klade do hrudi jednotlivce, popřávaje mu volnost prožitku i rozhodování, projevu i štěstí. Její svobor!omyslnictví uznávalo však vyšší kategorii nad osobností jednotlivcovou, a tou byl jí vždycky národ. Tu žena bez tajem~tví, pozemská zbožňovatelka jasného dne a mluvčí životních jistot, podobně jako Neruda, se ocítala až v mystickém zanícení, šlehajídm kdesi ze spodních vrstev životních a prosvěcujícím celé já teplou září. Překvapí dojista jméno Nerudovo v sousedství Elišky Krásnohorské, která se sama řadila osobně i názorově vždycky blíže k Hálkovi, a snad opravdu neměly by se obě velké osobnosti vlasteneckého liberalismu vyslovovati jedním dechem; čím si oba byli bližší snahami a tendencemi, tím hlubší je dělily rozpory bytostné. Oba novináři, oha kritikové, oba důvtipní řešitelé ústřední otázky pro možnosti národní literatury, došedší nakonec k týmž výsledkům, oba mistři sarkastického vtipu, ale i patetické fugy, oba obávaní polemikové, leč i se schopností přátelské něhy, oba publicističtí vychovatelé svého národa - ale jak různí tam, kde šlo o jejich privatissimum lidské a básnické! Kde Neruda, těžké a temné mužné srdce v sebe uzavřené, škrtí a tlumí v příkrém studu hlas i sloh, Eliška Krásnohorská, výbušné a světlé ženství, celá vydává se v prudké výmluvnosti s důrazem řečnickým uprostřed přívalu obrazů a za hučení veršových kaskád, také v tom příslušnice pokolení, které výtvarně i slovesně milovalo nade vše dekoraci, divadelnost, honosný důraz a jež si knihu poesie nedovedlo představiti bez arabesek na desce a bez zlaté ořízky. Mladší generace, které od Elišky Krásnohorské dělila právě tato stránka jejího tvoření, vytýkaly jí, že není dosti uměl- 193 13