vážně a prudce touto churavou dívkou útlého těla, ale nezdolné síly životní: rozum zkumný i hodnotící, útočný vtip libující si vostré satiře a v důmyslné polemice, neúnavná vůle, která podniky nejen osnuje, ale také organisuje, pevná víra ve zdar díla jednou počatého a neoblomná statečnost ve zkouškách a protivenstvích. Muži kolem ní kolísali a ztráceli důvěru v sebe samy. avšak ona stála pevně na místě, které si sama vytkla, neustupujíc ani o píď. Druhové jejího mládí slevovali z ideálů a stárnouce, pousínali v elegii neh resignaci, kdežto ona měla v oku dále blesk nadšení tvořivého. Mládež se vyčerpávala skepsí, mučila hledáním odstínů, ztrácela nad problémy schopnost k činu, avšak drobničká slečna šedivých vlasů zachovávala si onen pružný rozběh mládí, který se časně ráno s otevřeným náručím rozletí za sluncem a zapomínaje na prach i pot dne, nespouští s očí zářivého cíle. Když se dokto!'i a mistři v profesorském kolegiu starobylého učení Karlova jednomyslně usnesli na tom, aby první čestnou doktorkou filosofie na pražské universitě jmenovali kmetnou básnířku v předvečer jejích narozenin sedmdesátých pátých, zdálo se mnohým, že vzácnou tu hodnost akademickou propůjčují ženě, která mužností ducha daleko předčí nad většinu mužských svých druhů in gradu, ba která pronikavostí soudu i názoru postavila by se i nejednomu ze svých promotorů, tak jako patronka fakulty svatá Kateřina Alexandrijská podle legendy svým »rozšafenstvÍm« V učeném hádání porazila celý zástup mistrů a filosofů. Lze těžko říci, který z obou darů, položených Sudičkami do její kolébky, byl vydatnější, zda mocný její intelektualismus či její neohrožená vůle; podporovaly se ostatně u ní v krásnoujednotu. Eliška Krásnohorská, positivistka s jakýmsi přídechem proti náboženského vzdoru, spoléhala se vždy na svůj rozum, odmítajíc podpory metafysiky a útěchy náboženství: »však duchu, který 192 bystře z vlastních sil jde stopou pravdy, berly třeba nenÍ«. Ale