moudrosti a pomoci, které Podlipská dvakráte na osudných kHžovatkách ducha i srdce prokázala své patetické a zoufalé stadí sestře. Zato akta onoho velkého a památného vztahu přítelkyně k příteli jsou obecně ználna; neby1f to nikdo menší než Jaroslav Vrchlický, koho sympatií a obdivem, intelektuálním souzněním i uměleckou výchovou obrodila a přetvořila z pesimisty na vyznavače života, vývoje, humanity a. zároveň uvědomělého a sebevědomého umělce, který nadšeně uvěřil ve své poslání, hlásané mu tak melodicky a přesvědčivě ze zbožňovaných úst matehké přítelkyně. Jsou mezi námi soudcové a historikové, kteří věří, že tento vliv vykonaný Žofií Podlipskou zdáli na mladistvého Jaroslava Vrchlického, tehdy hosta v Italii, hyl vlastně největším uměleckÝm dílem jejího života, do něhož vložila o.bě své nejmocnější síly, své mateřství a své přátelství, a kde užila jako výchovnych prostředkú práv.ě oněch zásad, které ji vodily jako myslitelku i spisovatelku, víry vývojové,činorodé humanity, sociálního entusiasmu. Ona sama by asi odmítla tento soud se smutným úsměvem zamynených svých očí, klidně a s gracií vrtíc hlavou krásné staré patricijky. Ukázala by s výmluvností němého gesta na své děti, na své knihy, kam vložila vke. nd jen sváteční chvíle svého těžkého a bohatého života, a snad i na ty opuštěné a zanedba.né dívky, kterým její láska, propaganda a organisace se snažila nahraditi to, co sama pokládala za největší štěstí na zemi ~ dobrotu mateřskou. (1933) 190