o čem vŠem poučují tyto studie psychologické, tyto romány sociální, tyto fantastické novely, tyto povídky pro lid, tyto historické kroniky, jak sama spisovatelka roztřídila svou rozsáhlou produkci, která se zhusta zvrhala v nadprodukci, konanou pro chléb! Zahloubá-li se Podlipská současně s Pflegrem a Arbesem do továrního světa malých lidí, ukládá zaměstnavateli kus sociálního svědomí k dělnictvu. Velebíc stejně jako jadrnější Šmilovský starousedlé řemeslnictvo, staví proti pracovitým a náboženským »lidským včelám« lehkovážné poživačníky druhého pokolení, pravé »lidské trubce«. Jako její sestra káře v temných obrazech rodinnou výchovu dívek jen pro domácnost a pro sňatek a učí pěstovat jejích rozum a vůli a doporoučí je vyzbrojit pro boj s životem i činností výdělečnou. Horlí pro mezinárodní mír, pro změnu almužnické lidumilnosti v organisovanou práci pomocnou, pro sociální ochranu opuštčných a zanedbaných dětí a dívek - toto velké a horké mateřské srdce přálo si, nejinak než její sourodá vrstevnice Marie Riegrová, aby se společnost stala, vedena laickou spravedlností, ale zároveň zbožšťujícím soucitem, matkou těm, kdož vlastní matky nepoznali. Mateřskou něhou, starostlivostí a rozvahou zbarvovala Žofie Podlipská i své vztahy přátelské, v nichž intensivně prožívala jinou formu své štědré ženskosti: byla-li B. Němcová svým přátelům, někdy mimoděk, jindy uvědoměle, vždy trochu milenkou, skláněla se k nim Ž. Podlipská po mateřsku a v nejvýznamnějším přátelském svazku svého života nasadila dokonce všecko úsilí, ne zcela prázdné drohných úskoků, aby vztah mladého entusiastického obdivovatele k rozkvetlé sličné paní se nestal milostnou vášní, nýbrž naopak přešel v poměr dospělého syna k moudré a laskavé matce. Žofie Podlipská se postarala sama, aby z jejího tragického přátelství k B. Němcové zbyl ve veřejnosti pouze závěrečný kladný akt odpuštění a smíru. Jenom literární dějepi sec zná z korespondence, nepovšimnuté čtenáři, přátelské služby 189