votě a v literatuře zosobňovala veliký typ mravní, do kterého se soustředily nejušlechtilejší možnosti ženského citu a ženské vůle její doby. Žofie Podlipská stála v podstatě mnohem blíže básnířce Babičky než pokrevné tvůrkyni Kříže u potoka. U Světlé vyčerpává celý ženin osud erotika; jest vlastním orgánem vzestupu k mravnímu šlechtictví; obětována pro etický ideál nadosobní, přináší životní prázdnotu, tiché zoufalství, smrt. U Němcové a Podlipské láska, která rovněž znamená pravou plnost osudu a nejvyšší blaženosti na zemi, vtěluje se zpravidla do forem objektivnějších a sociálnějších, do mateřství a přátelství, jež obě básnířky oslavují životem a dílem v různé intensitě osudovosti i uměleckého vyjádření. Mateřskost má u Žofie Podlipské, mladistvé vdovy a statečné živitelky dvou drobných dětí, na něž vydělává dětskou literatu. rou, silný přízvuk pedagogický, pro ni ještě mnohem příznačnější než pro její přísnou sestru. Jsouc z plnosti svého rousseauovského optimismu přesvědčena o přirozené dobrotě člověka a spějíc z vniHního puzení k harmonii v soukromém životě, v rodině i ve společnosti, usiluje intelektuální a mravní výchovou uvolniti hlavně v ženách tyto ukryté a nezužitkované poklady dobroty a lásky a postaviti je do služeb humanity, která u ní stále přizpůsobovala klasické ideály herderovské potřebám a sklonům měšťansko-liberální doby, opojené myšlenkou evoluční. Nejenom tam, kde se ve svých článcích, epištolách, aforismech, pronášených zlyričtělou dikcí filosofickou, přímo obrací ke čtenářkám, poučujíc a vychovávajíc je, ale i tam, kde v povídkách a románech mluví ústy a řidčeji také osudy svých hledajících a nalézajících, bloudících a vykoupených hrdinek, namnoze idealistek a reformistek, koná misi pedagogickou, s c pravdovostí, důrazem, ale i s úsměvem matky zkušené životem, pevně však vě 188 řící v jeho smysl a cenu.