Hana Kvapilová i v knize, že posledním smyslem dramatického umění jest pro ni mravní osvobození, zápas ušlechtilého srdce za vnitřní svobodu, soustředěná vůle a dobrodějná láska, jež uvědoměle a měkce snímá břímě bolesti ze strádajících bližních - Bdělá a tklivá soustrázeň s trpícími tvory zaznívá nejsilněji z povídkových próz Hany Kvapilové, ale vedle ní zaslechne tu pozorné ucho jiný mocný tón, zjítřenoll vnímavost přejemnělých smyslů, jimž nepřetržitá vlna prudkých postřehů jest zároveň rozkoší a mukou. V prvních pokusech z polovičky devadesátých let básnířka se úzkostlivě p"idfŽuje nezcela schůdné cesty dokumentárního realismu: nenasytně shledává podrobnosti všedního života, zmocňuje se věcí a postav ostrým pohledem a spolehli vým popisem, rozkládá život na barevné složky, zneklidněné jako v kaleidoskopu, a blíží se i k záhadě lidské duše tímto analytickým postupem. Soucit s uraženými a poníženými, křesťan ské oddání se cizí bolesti, vědomí jednoty s povfŽeným lidstvím vykupují a prozařují tyto práce, z nichž povídkového zaokrouh lení dozrál toliko »Lichý život«, na kterém leží téměř posvěcení Boženy Němcové. Z vnějšího světa obrací se však spisovatelka stále usilovněji k vlastní své oblasti niterné: vychází z nejosobnějších prožitků jako z inspiračního středu, zpovídajíc a obvi ňujíc se, podává několikrát ve střídmé stilisaci vlastní podohiz nu; uvolňuje svůj zpěvný i barvitý lyrism, který, podoben vodo pádu ve slunci, tříští se ve sta světelných krůpějí, hlásajících chválu přírody, mládí, nekonečna. I soucit básnířčin nabyl nyní jakési lehké vzdušnosti; srdce nepřiklání se již v útrpném sou zvuku jen ke groteskní bídě herecké, k šílenství zbloudilého děv čete, k předčasné potupě svedené baletky, k bezobsažnému bytí a opuštěnému skonu zestárlé služky - cítí i s prchajícím jarem, s mrtvými, vyloučenými z kvasu práce a radosti, s mořskou vlnou tříštící se o červený útes ostrovní. Právě básněmi v próze, kde sensitivní sklon a kultura srdce došly výrazu zvláště dokonalého, 165