bivé uzavřené vYJevy a propracovávala tím pozorněji dramatieké přechody, odstiňujíc zvláště jemně duševní okamžiky krise u svých postav. Očistila slovo, kterému takřka dovedla odníti tíži, ode všeho divadelního přízvuku, nepodtrhovala násilně vět, hledala ztracený styk řeči na jevišti s měkkou a vlídnou mluvou lásky a něhy. V této škole pozorného a trpělivého realismu se Hana Kvapilová oprostila, leč zcela souběžně rostla i v kázni jiné - v kázni duševního zvniternění. Zde, za šťastné shody dějinné, setkala se Hana Kvapilová s vývojem domácího dramatu realistického, jehož cesta nejurčitěji jest značena jménem Simáčkovým, Svobodovým a Hilbertovým. N a pohled jsou to jen chmurné výseky žívota, založené na důkladné a oddané zkušenosti pozorovatelů velmi přesných: ponuré výjevy z rodin pod nízkými stropy, společenské zápletky v těsném rámci chudých poměn''1, trapné příklady rodového uhnívání a rozkladu hmotného; láska hyne tu v postupném odcizování a manželství dohořívá tu ve zHceninách. Zde mohla Hana Kvapilová vytěžiti ze svého důvěrného studia domácí skutečnosti, zde tichá prostota jejích mladých měštěk svítila stříbřitě v trpně uklidněné šedi stísněného prostředí. Zamyslíme-li se však opravdověji nad smyslem těchto her, najdeme v nich daleko víc, nd pouhý skutečnostní genre; někdy v nich, podle věrohodného přiznání, hledali dramatikové pod barevným povrchem života hlubší proudy, někdy soustředili Svou účastnou pozornost k očistné touze statečné duše unikající svému okolí, někdy s úmyslným sebepřemáháním vytvářeli tragiku každodennosti. 1 aký div, že se pak zdrojem světla, vykupujícího ze střízlivého realismu těchto kusů, stávala zpravidla Hana Kvapilová, jejíž vniterná krása a mravní rozhodnost tak často podněcovaly básníky přímo při tvor-enl? Ještě po letech hřeje záře linoucí se z jejích roztoužených očí ve výjevech, kde povzbuzovala k víře v možnost no 162 vého lepšího života po přestálé chorobě mravní; posud vzpru-