mravní spanilosti, či jako vtělený sen Shakespearovy veselohry, křísící renesanéi s nejjemnějším jejím pelem? Myslím, žesi na.še vděčnost postaví ještě výše mravní příklad, který dala českému divadlu a jenž zasáhl rozhodně i blahodárně do rozvoje domácího herectví. Všecky velké ctnosti umělecké počínají se pokorou před vlastním posláním - pro Hanu Kvapilovou jest umění přímo náboženstvím, které má netolíko svůj obřad, ale i své přísné příkazy mravní. Kdyby byla souladná duše její připustila rozpor mezi životem a uměním, jejž tak neúprosně vyhrotil právě její duchovní vůdce Ibsen, dojista byla by se rozhodla obětovati ži. votní štěstí umělecké dokonalosti. Ale Hana Kvapilová předpokládala tu naopak shodu a smír, věříc, že pouze ten herec může rusti na jevišti, který v životě obohacuje a prohlubuje své poznatky, jemní svůj cit a vychovává svou vůli. Vzdávala-li v příležitostných statích chválu velkým umělcům jevištním, velebila především ryzost jejich povahy lidské: v Heleně Modrzejewské se obdivovala neméně obětavé hrdince života než tragédce a Moskevské divadlo neustávala dávati za vzor umělecké obce, řízené naprostou mravní kázní. Prvním požadavkem herecké opravdovostí byla jí oddaná úcta tlumočníkova k básnickému tvůrci, neboť Se sdílela se starým mudrcem o názor, že ten osvobozuje sebe sama nejdokonaleji, kdo se nejúplněji oddává. Nedůvěřovala hercům, jimž básníkův výtvor jest pouhou záminkou, aby hráli sebe samy bez ohledu k dramatickému celku a kteří podnikají virtuositu na vlastní vrub a za cenu věrnosti v podání; nepromíjela této tvrdé osobitosti ani Eleonoře Dusové, které se kořila zcela upřímně. Svůj vlastní tichý a pozorný způsob, kterÝ po pronikavém vcítění se dovedl býti práv i nejskromnějšímu slůvku a nejpodružnějšímu náznaku spisovatelova díla, vystihla tímto odstavcem plným vzrušení a ušlechtilé výmluvnosti: "Splynouti s básníkovým snem, bytosti jím skizované dáti život, tep 160 vlastní krve, prožít i vyžít její štěstí i hoře, cítiti tluk cizího srdce