všecky unáš!. renesanční touha po kráse: což nemáme žíti tak barvitě jako minulé věky, což nemáme komponovati své pohyby do sluneční záře a do úsměvi'I pHrody, což nejsme již schopni přenésti dekorativní smysl Z malířských atelieri'I do skutečnosti? Velká výtvarná kultura, tkvějící kořeny již v otcovském domě a posílená soustavným studiem obrazáren, výstav a dějin malířství, opravňovala ji, aby na otázky ty odpovídala kladně. Vmýšlejíc se do úloh, představovala si scény v barvách, své pohyby a postoje hledala před reprodukcemi anglických Praeraffaelistu, ve výtvarných hodnotách Moskevského divadla nacházela neméně vnitřního štěstí než ve vroucí dobrotě jejich niternosti. Toužk takto uspokojiti svuj smysl pro malebnou krásu, hledajíc v umění velikých cbrysů protiváhu k realistické tragice každodenní šedi, Hana Kvapilová se vrátila oklikou k Shakespearovi, zastaviyši se na čas s radosti u moderních pohádek symbolického dostřelu, ponol'ených do světel a barev osvobodivé feerie. Shakespeare tragik rozhodně nepatřil k duchovní její oblasti: tvrdá sBa a ocelová určitost ji v dramatě spíše odpuzovaly než přita~ hovaly; animální pocit bezohledné vitálnosti příčil se jejímu etickému smyslu; aristokratícký dualismus dobra a zla byl jejímu harmonickému nitru nepřijatelný ~ vystupovala-li s úspěchem a s posvěcením v Shakespearových truchlohrách, ztělesňovala tam postavy, ve kterých všeobsáhlý genij tvurcuv hledal takřka rovnováhu svého krutého heroismu; její Ofelie v »Hamletu«, podobně jako Markétka v prvním díle »Fausta« Goethova, přímo vyvažuje plachým jasem své květinové bytosti d~lsnou tmu mysli prince dánského. Ale Shakespeare, bohatý a měnivý jako vesmír sám, omlazuje také ty, kdož by se toho od něho sami nenadáli; tolik možností zcela ruznol'odých jest uta.jeno v tomto nestárnoucím kosmu. Též Hana Kvapilová nalezla u něho obnovení své mladosti. Když 158 vstupovala Hana Kubešová na scénu Národního divadla, byla