postojem ztvrdlým á pohledem soustředěně energickým k muži, jenž v této chvíli přestává býti mužem jejím. Zprvu, když ji Helmer zahrnuje výčitkami až hrubými, jest poněkud nachýlena dozadu, jako by čekala ránu, pak, po obratu situace nastalém vrácením dlužního úpisu, kdy se Helmer rozzáří opojením vlastní velkomyslností a vypíná jako svrchovaný ochránce neodpovědného a pobloudilého svěřence, napřímí se a takřka vyroste její postava. Se rtů smutně a odhodlaně sevřených plynou slova s naléhavou určitostí, aniž je provází jakékoliv gesto rukou přísně připažených: na dně hlasu leží tichá bolest, ale Nora ji ovládá; do vzpomínek vyčítavých chce se chvílemi dráti paprsek něhy a důvěrnosti, leč Nora jej potlačuje; větu za větou roste postava Nořina k odhodlání až monumentálnímu. V podání Hany Kvapilové, které nebylo dosti právo zpěvné. mu skřivánkovi a opojivé tanečnici tarantely, podřizujíc rozkošnou Noru ze začátku dramatu strohé heroině třetího dějství, byl nezapomenutelně propracován odchod Nořin za přerodem a za očistnou sebevýchovou: rozhodný akt mravní vůle byl tu promítnut celým hereckým výkonem, od timbru měkkého hlasu vystupIlovaného až k důsažné přísnosti, ale při tom stále řízeného snahou o rytmickou rovnováhu, po hru světlého a mírného obličeje, na němž přes bolestné rysy přehozen byl jas nezvratného a osvobozujícího rozhodnutí. Umělkyně, jež při pamětní slavnosti Ibsenově takto vybudovala vznešenými obrysy básníkovu postavu, odemykající přímo porozumění jeho všem hrdinkám, byla ibsenistkou, netoliko ve smyslu technickém, nýbrž ve významu daleko hlubším: problémy herecké řešila v období své umělecké zralosti nejraději metodou, které uŽÍval Henrik Ibsen při luštění otázek dramatickoetických. Hana Kvapilová na jevišti i v knize podala několikráte svůj výklad ibsenovského ženství, výklad to, jenž jest zároveň 154 kritikou. Tlumila, ba potlačovala úmyslně to, co na ženách Ibse-