Litomyšlsku dlouhá se zachoval lidový kroj, jehož památky v netušeném bohatství byly i v městě i ve vsích roztroušeny, a má matka umíníla si kroj ten i vyšívání poznati, popsati a pokud možno sebrati. Tak vznikla první česká monografie toho druhu, »Kroj lidový a národní vyšívání na Litomyšlsku«, napsaná roku 1887 a knižně vydaná r. 1891; tak vzala původ velmi rozsáhlá činnost sběratelská zprvu pro NAprstkovo, později pro Zemské museum, posléze i pro vlastní sbírky, jež odkazem přešly do Národopisného musea československého; tak počaly se písemné styky S českými národopiscí, Renátou Tyršovo\l, J. Koulou a J. Prouskem, Současně roku 1886 poznala má matka vesnický život na Litomyšlsku, když ztrávíla prázdniny v za<;hovalé vesnicí Budislavi, kam se několikráte k mnohaměsíčnímu pobytu vrátila; podobně dlela nmoho týdnů v Lubné na Litomyšlsku, v Nových Hradech na Vysokomýtsku, v Telecím na Poličsku (v letech 1877 ~ 1895). Nejprve, kromě lesní a horské pHrody, zajímal ji lid jako národopisnou sběratelku: s dúvěrníky z venkovské inteligence (hlav~ ní zásluhu tu měla paní Teréza KhlsoňovA, choť řídícího učitele v Budislavi) procházela statky a chalupami, vyptávala Se po národopisných, jmenovitě krojových památkách, zapisovala si pílně etnografické jednotlivosti; nápisy a kresby na lomenicích a litomyšlské nářečí zajímaly ji velmi záhy. RAzovití starci a stařeny, již pro ni sbírali, budili její zvláštní pozornost. Již roku 1891 studovala s dychtivou .zvědavostí a s opravdovým porozuměním nábOženský a duchovní život vesničanů v Budislavi a v okolí, jak dosvědčuje stať kuse vydaná později v »Českém lídu«. leréza Nováková nebyla Sama povaha hluboce náboženská a s jakýmisi deistickým liberalismem zápasila velmi dlouho, až do pozd. nich let myšlenkové své zralosti, ale historicky nadaný její duch umožňoval jí poznávati a chápati veškeré projevy reformačního 144 hnutí v našem lidu; dávná láska k husitství a bratrství, vliv