útočně úzkoprsé malomčšť<1tfví, pokoušely Se o psychologickou kresbu ženských sentimentálně roztoužených a vzdorovitě osa, mělých postav i obdohnÝch rozervaných a snivých povah mužských: všude jest tu plno byronství, jež zpravidla zavádí k mlhavosti podání a k patetické strojenosti slohu. Ale v soubore.ch těchto prvotin, jež vydány s názvy »Z naší národní společnosti«, »Z měst a ze samot« a »Kresby a črty« v letech 1887 až 1891, čtou se také obrázky jiného druhu: idylické obrázky drobných postaviček pro sycené duvěrnou láskou k prostému lidu a prozrazující leckdy pronikavost životního pozorování; mravoučná tendence skoro kalendářová nedovede v nich uth:miti .čestné úsilí realistické. Jsou váženy buď z jižních Čech, kde r. 1884 navštívila Teréza Nováková rodinu svého chotě, nebo z líto~ myšlského Záhradía vynikají správností postřehu i teplem po, dání nad ony povídky, v kterých zpodobovala Litomyšl samu. Z O'kolí litomyšlského do r. 1886 znala jenom lázně Hory u Če'iké Třebové, kdes churavým svým otcem trávívala prázdniny, a zběžně několik okolních měst; ale tyto dojmy výletové neměly valného vlivu. na její tvoření. Asi od roku 1885 účastnila se má matka činně, ano obětavě ruchu spolkového, a desetileté vudčí její postavení v »Spolku paní a dívek« bylo výmluvným dukazem, že pohrdlivou a vzdornou isola<;i zaměnila za činorodou práci výchovnou i buditelskou: Litomyšl nyní nebyla pouze domovem rodiny, ale také domo vem snah- vliv zásad K. Světlé nebyl tu bez účinku. Z prvních veřejných podniku »Spolku paní a dívek" byla výstava ručních prací, jež mimoděk uvedla Terézu Novákovou k studiu národopisnému. Zajímalaf se již dříve o etnografický ruch na Moravě, vedený J Wurmem, rodinou Wanklovou a M. Procházkovou, a zvláště tato paní, do jejíchž časopisu má matka pilně přispí vala, obracela pilně její zřetel k národnímu kroji a k lidovému vyšívaní, Mezi přípravami k oné výstavce se poznalo, že na 143