při slovesném tvořenÍ. V posledním roce psala právě tak naivní črty, vyvozené z pouhé anekdoty a zaostřené mravokárně, jakými zahájila svou beletrii, a nejrozsáhlejší její povídka »Z malého města«, šťastná v exposici, ale nadobro nedomyšlená a nedořešená, stojí chronologicky právě uprostřed její novelistiky, anil odtud cesta vzestupuje. OhHHme-li se v pracích Františky Stránecké marně po dokladech, jak vyspívala literárně, nenajdeme v nich ani důkazu o tom, co spisovatelka prolila lidsky a co utvářelo její lenskou osobnost: jak běžná a neosobitá jest zde všecka erotika, jak málo se tu dozvídáme o vztahu ženině k manželu, jak všeobecně tu zní požadavek oběti a sebezapření! Vším tím Františka Stránecká se podstatně lišila od tří vůdčích spisovatelek českých, s nimil ji slučuje láskyplný zájem o lidovou duši. pozorné studium našeho venkova a umění drobnokresby, postihující vesnické typy; od Boženy Němcové, Karoliny Světlé a Terézy Novákové. V nich vyspívala a rozvíjela se umělkyně zároveň se ženou; prohlubování vlastního nitra značilo jim rozšiřování životního obzoru; psychologické zkušenosti zaplacené osobním utrpením uschopňovaly je zpodobovati složitější děje a tragičtější osudy a tím před určovaly je i pro formu románovou. Ta zůstala Františce Stránecké vždycky nedostupnou a cizí: prostoduché srdce lidumilné vypravěčky a poučovatelky v moudrém sebeomezení se spokojilo sourodým útvarem literárním, genrovou črtou z venkovského života, při níž tahy vysledované s věcností národopiscovou seskupuje ve vyšš.í jednotu romantické pojetí svérázu lidového a zbožně vděčný poměr k vesmíru - šatu to Hospodinovu. (1898) 129