tičU dlvalořečníci' srovnávali, postupuje u Františky Stránecké horlivé působení národopisné a lidovýchovné článká~ky zcela souběžně s tvořením beletristickým, Popisovala život lidu ve všech zevních jeho projevech, líčila zeměpisné i hmotné podmínky jeho bytu, psala s ochotnickým nadšením a s laickou lehkostí o starožitnických, filologických, ano i pfírodopisných poměrech na Moravě, přidržujíc se vždy olomoucké školy romantické. Horlila pro zachování lidového kroje a vyšívání, vykládala jej ze staré slovanské tradice ornamentální, usilovala o obrození moderního šatu ženina svéráznými prvky lidovými. V jejích statích není arciť skutečného vědeckého podkladu, ale všecky jednotlivosti vypozorovány jsou tu s dbalou pečlivostí, všecky detaily se pojí v celek fízený přesvědčením o Jednotě kultury lidové a oddaná láska, srdečný přednes, vkusná prostota výkladu získávají rázem sympatie těmto úvahám, rozmetaným po časopisech nejrůznějších. Národopisn)" živel převládá též ve většině povídkářských prací Františky Stránecké: jest kdykoliv ochotna obětovati jednotu dějového obrysu zvykoslovnému dokumentu nebo vložiti na úkor soustředěnosti do povídky celou píseň; mnohé odstavce dialogu vznikly jen proto, aby využila nasbírané látky jazykové a frazeologické, z níž však vybírá spíše podle vkusu literárního než podle úvahy dialektologovy, .slova a rčení malebná, obrazy původní a jadrné drobty gnomické, Nejlépe se jí dařily zaokrouhlené črty nepatrného rozměru, jež zcela vyplňuje rázovitá figurka. lidová neb rozma.rná anekdota ze vsi či ze zámku; jakmile však chtěla podati rozvoj osudu jednotlivcova neb dokonce rOzpřísti do široka historii celé rodiny, vypovídaly jí síly. Neměla smyslu pro komposici, hrpmadívala episody, přeplňovala výklad národopisnými odbočkami, libovala si v popisech příliš důkladných a nenázorných, A pak: II Františky Stránecké nebylo ani 128 literárního vývoje ani opravdového účastenství vnitřních zážitků