Uznávala-li Františka Stránecká takto, že všecka období dějinného vývoje poskytují člověku možnost vyžíti svůj osud plně. blahodárně a šfastně, netajila se přece nikdy, že si nade vše váži starého zřízení patriarchálního na našem venkově; odstranění robotního a poddanského poměru za císaře Josefa a roku 1848 vítala jako pád jediné překážky, bránící, aby lid náš užíval naprostého blaženství a úplné dokonalosti. Stará moravská dědina s majetkovým svým rozvrstvením, kde jest místo pro hospodáře i pro výměníky, pro sedláky, chalupníky i podruhy, kde moudrý rychtá~ radí v záležitostech světských a věrný sluha Páně ve všech starostech duševních, jevila se jí vždycky ideální formou života pospolitého. Oblíbila si tento útvar do té míry, že jej promítala i do měst a městeček, která v jejím zjednodušujícím podání jsou neb mají býti organisována jako dávné naše vesnice; spokojenost a řád, kázeň a klid se v nich ruší teprve, vnikají-li ze zevnějšku živly cizorodé se svými novotami zvykovými a jazykovými. Nejrozsáhlejší povídka Františky Stránecké »2 malého města« zcela jest vybudována na tomto pojetí: patriarchální dvě rodiny ryzích .řemeslníků-maloměšfáků uchrání svůj mrav a ráz proti návalu módního a nevlasteneckého cizáctví, které připlavují přistěhovalci úředničtí a vojenští, lesklí povrchem, ale zkaženého jádra - stará poctivost, stará národnost, starý Bůh vítězí. Tradicionalism Františky Stránecké pokusil se orientovati také historicky. V duchu vlasteneckých romantiků soustředěných v olomouckém vlasteneckém museu kolem rodiny Wanklovy a v uče livé shodě s Františkem. Bartošem ztotožnila si patriarchální dě dinu moravskou se starodávnou kulturou slovanskou, jako identifikovala krojovou výzdobu lidovou na Moravě XIX. stol. s ornamentikou předhistorických starožitností. Hlásala-li, že třeba žíti tak, jak na vesnici žili naši otcové, znamenalo to zároveň, že toužila po obnově mravů našich slovanských praotců před dáv- 125