Je-li hlavním požadavkem lásky u BertyM0hlsteinové, aby se žena pokorně oddala milenci a manželu, vymáhá totéž s neúprosnou samozřejmostí vlast od mužů (a ovšem také od dívek) v jejich knihách. Jako V erotice zaznívají také ve vlasteneckém horování Berty Miihlsteinové hesla služby, poddanství, obětování, ani zde láska nerozvíjí vnitřních sil lidské bytosti, nýbrž absorbuje ji; cit nepojí se s činprodou vůlí, nýbrž zůstává příjemným narkotikem, uvádějícím v rozkošnou malátnpst. Takto se vrací sentimentální básnířka sedmdesátých a osmdesátých let tam, kde stály vlastenecké romantičky národního obrození, Vlastimila Růžičková neb Marie Čacká a jiné sentimentální epigonky Čelakovského: potřeba oddati a pokořiti se oslovuje toužebně zpěvnou řečí hned milovaného muže, hned zbožňovanou otčinu. Tento tradiční návrat k nárpdním myšlenkám ohrozenským není však jen individuálním rysem Miihlsteinové, nýbrž společným znakem její generace, která vystřídala. pokolení kosmopolitní u nás. Almanach ~~Ruch«, jenž v druhém ročníku otevře! cestu do literatury Elišce Krásnphprské, Albíně Dvořákové-Mráčkové a Bertě Miihlsteinové, značí příchod básnické mládeže, seskupené kolem Josefa V. Sládka a Svatopluka Čecha: novým slohem, s přísným svědomím uměleckým, s životnou opravdovostí chtějí titp mladí poetové vzkřísiti vůdčí myšlenky probuzenské. Z básnířek byla s ten úkol pouze výmluvná pěvkyně citové a volní energie Eliška Krásnohorská,kdežto oběma veršujícím družkám jejím vadil naprostý nedostatek schopnosti zmocniti se života, ponořiti se do jeho vln a vynésti odtud hutný obsah. Berta MiihlsteirlOvá podivovala se sice srdečně vídetlské básnířce Adě Christenové, jíž také Jan Neruda přisuzoval velký význam lidský i umělecký,leč právě kladné rysy vlastní útočné pěvkyně ztracených ženských bytostí nadobro jí samé chyběly: prudkost prožití, bezprostřední vztah k syrové skutečnosti, dravá naléhavost citu, dt'haz v pro 118 testu; kde zdravá předměstská dcerka, zběhlá v tržišti života i na