doslov, jenž tuto vyvřel ex abundantia cordis, patří k běžným technickým prostředkům Karolíny Světlé v prvním období jejího tvoření; nacházíme jej 'II práci »Je~tě několik archů rodítmé kroniky«, kde ovšem jest samou stavbou dějovou zdůvodněn, v obou povídkách vesnických »SeJka« a »0 kr~jčíkovic Andce«, které jinak dotud neprozrazují V čisté své ob jektivnostižádného spojení s osobou spisovatelčinou; nikde nemá však doslov tak plného zdůvodnění jako ve »Skaláku«. »Skalákem« vyvrcholují se drobnější povídky je~tědské, které K. Světlá napsala před rokem 1867, ale v něm hlásí se již po mnohé stránce její vyspělé umění, jež pak v době 1867-1873 vytvořilo klasická díla románová, »Vesnický román<" »Kříž u po" toka«, »Kantlhčici«, »Frantinu« a »Nemodlence<,. Jako mohutné ty skladby, vykazuje již stručný »Skalák« mistrovskou integraci objektivního námětu ještědského a subjektivních zkušeností ži~ votních, vykazuje obdivuhodný podklad etický; těmito přednost~ mi doplňuje vynikající rys starších ještědských povídek spisovatelčiných, totiž jemně a láskyplně provedenou povahokresbu. Z těchto důvodů musí »Skalákovi<, věnovati zvláště bedlivou po" ZOfnost každý, kdokoliv studuje umělecký vývoj Karoliny Světlé. Av~ak i pro životopisce a psychologa Karoliny Světlé jest »Skaláh pramenem neocenitelným, neboť ani jediná z ostatních prací jejích neobsahuje tak bezprostřední a upřímný obraz vztahu jejího k Janu Nerudovi z r. 1862. Posléze nemůže si nepovšimnouti novely této badatel zabývající se zákony básnického tvoření, ježto zde lze je sledovati vysoce názorně a jasně. Není proto náhodou ani rozmarem literární záliby, jestliže jsme vě~ novali této krátké povídce del~í analytickou studii, než jaké se posud dostalo rozlehlejším dílům nedoceněné mistryně na~í vý pravné prózy. (1913) 114