zněla rázná odpověď v lehkém rouše a ona žertovala dále s těmi trulanty. Co se ve mně dělo, děje se v člověku jen jednou, srdce mé propuklo jediným rázem ten led, ty vzdory, to trní, v němž se bylo mrzutě zahrabalo, a kde je byla ona ze všech lidí jediná nalezla, a od té chvíle náleží jen jí, bije jen pro ni. Proč je probudila, obtěžuje-Ii teď jeho klokotání, jež bylo smrti uvyklo, již hnilo, neprosilo se o život.«8 Takto úplně organicky splynul při koncepci »Skaláka« trojí živel: Karolina Světlá, pozorovatelka lidu ještědského hlavně po stránce povahopisné, najde povídkový námět; Karolina Světli spisovatelka interpretuje jej motivicky podle svých literárních sklonů a mravních názorů; Karolina Světlá - žena naplní jej vlastními tragickými zkušenostmi citovými. Kdy se s námětem setkala, nevíme; jest však psychologicky pravděpodobné, že velmi záhy odhalila v něm ony motivy, jež hověly jejímu způsobu vypravovatelskému. Zato můžeme přesněji určiti dobu rozhodující koncepce, kdy objektivní námět splynul se subjektivním prožitkem. Nemohlo to býti před rozchodem s Nerudou, tedy před koncem září roku 1862, nýbrž až tehdy, kdy román mezi Nerudou a Karolinou Světlou byl dožit. Ale nemohlo to býti ani dlouho před koncem r. 1862, kam jsme položili napsání »Skaláka«, které si vyžádalo přece nějakého času; čili, krystalisace »Skaláka« z trojích prvků a napsání jeho leží velmi těsně vedle sebe a nejsou vzdáleny od tragického rozluštění poměru Karoliny Světlé k Janu Nerudovi. To jest psychologicky velmi důležito, neboť jednak opravňuje nás, abychom v novele viděli bezprostřední zpověď přetékajícího srdce básnířčina, jednak vysvětluje nám nebývalou intensivnost, s níž v této práci Karolina Světlá zobrazuje vášnivost citu. Třebaže však koncepce i napsání jsou časově sobě tak blízké, dělí je přece významná činnost tvůrčí, která daný námět, zto104 tožněný s vlastními prožitky, značně rozhojnila a i po stránce