»SKALAK« KAROLINY SVĚTLÉ S t II tl i (' (/ II a I y t i c k tÍ Do PRVNfHO osmiletého období Karoliny Světlé, jež sahá až k "Vesnickému romúnu«, paHí šest povídek ze života selského lidu pod Ještědem; tři z nich, "Sefka«, »Cikánka« a »Lesní panna«, mají prostou osnovu a jednoduchý děj, jenž vyplývá z propracované karakteristiky hlavní postavy; tři však, ,,0 krejčíkovic Anežce«, "Skalák« a »Lamač a jeho dítě«, jsou povídkami ve vyšším smyslu a slučují jemnou a podrobnou kresbu psychologickou s promyšleným uměním dějové zápletky. Některé z prací těchto, na př. primitivní »Sefka« a romaneskní »Lesní panna«, založeny jsou na starobylé tradici rázovité rychtářské rodiny Mužákovy, pro jiné vzala spisovatelka námět z vypravování své tchyně a v jiných zase zobrazila osudy a povahy ještědských horalů, s nimiž se v prvním desetiletí svého pobytu na Světlé osobně seznámila. O vzniku jednotlivých těch povídek dochovány jsou nám zevrubnější neb úsečnější zprávy, avšak o Pllvodu žádné z nich nejsme tak poučeni jako o koncepci »Skaláka«, jejž Karolina Světlá napsala koncem roku 1862,1 Osmnácte roků po vzniku »Skaláka« Karolina Světlá vylíčila podrobně, z jakých kořenů vyrostla tato povídka a jaké zámysly sledovala. V sedmé části volných vzpomínkových kapitol »Z li94 terárního soukromí«, propletených časovými, národními i spo-