ještě před odjezdem jejich do Slezska, příštího jara je navštíviti; s tím se shoduje poslední sloka »Touhy«: »Nermuťte se, milé duše. však je uhlídáte, až se opět jaro vrátí, s nimi se shledáte.« Návštěva, pro spisovatelské tvoření Boženy Němcové před6ležitá, uskutečnila se však již v srpnu 1844, báseň tedy vznikla nejen před odjezdem do Ratibořic, ale i před rozhodnutím, že se s »milými dušemi" shledá před jarem. Nenapsala-li ji básnířka na jaře, tedy v časném létě 1844. S tím shoduje se také vlastní komentář Boženy Němcové, v němž vedle nesprávného datování (na podzim 1844) uvádí: »Seděla jsem u okna a dívala se na bašty - všickni šli na procházku, já nemohla ještě ven  vzpomínky - rozjímání - náramná tesknota - byly původem této nepatrné básničky.«31 . Již tento výklad o vzniku básně prozrazuje, že v »Touze« jest plno vnitřní pravdivosti; ale ta promíšena jest k nepoznání sentimentální konvencí tehdejší módní lyriky. Ani milostná idyla v první části, kde básnířka mluví o šťastném milování s určitým milencem, ani líčení matky a otce v kratším oddíle druhém neshoduje se se skutečností, jak ji známe z korespondence i literární fixace Boženy Němcové. Leč naopak úvodní verše: »Kdy vás spatří oko moje, hory drahé, milé hory, vás, vy krásné vonné sady, a ty temné šumné bory", kryjí se plně, na př. s líčením v »Babičce« a podobně lze na lézti paralelu i pro sloku následující: 85