u nás, Karel Slavoj Amerling; jej prožila a z plnosti své vnitřní pravdy básnicky vyjádřila po prvé mezi českými ženami příslušnice pokrokového salonu Fričových i stoupenkyně Amerlingových zásad, Božena Němcová. Tím nabývá "Slavné ráno" památnosti přímo historické.27 Když osobní a literární vliv V. ll. Nebeského na Boženu Němcovou jeho odchodem do Vídně se zmenšil, pronikala tím více tradiční závislost básní mladé spisovatelky. Pro to jest zvláště silným dokladem třetí její skladba obsahu vlasteneckého, »Moje vlast« z r. 1844. Formálně jest to práce velmi neumělá: opětně shledáváme otřelé a místy i plané rýmy a obraty, opětně hledáme marně umění metafory; stojí tudíž asi na téže výši jako prvotina "Ženám českým«. Božena Němcová sama se netajila formální nedokonalostí své improvisace; doprovodilať ji v rukopisném sborníčku poznámkou:28 "Dost špatné to verše - ale lepší jsem neuměla. jak mi právě samy napadly - bylo to po zdařené besedě a já plna vlasteneckého entmiasmu právě domů jsem se byla vrátila. Co jsem psala, to jsem také cítila«. Obsahově jest od začátku až do konce pravdiva a prožita, avšak pouze úvodní slo·ky o tom, že, ač českA zem básnířky nezrodila, přece jest její vlastí, působí silněji: ostatek čteme do únavy u všech starších vla,steneckých veršovců, ať jest to chvála řeči, písně, českého milence nebo touha po hrobě v české půdě. Ještě jen sloka předposlední zaslouží pozornosti. odchyluje se podstatně od tradice a konvence a zní: »Cechu srdce jsem zadala. vlastence za muže mám. a co statné syny vlasti české děti vychovám.« Že vlastenečtí básníci vkládají nadšené projevy lásky k ja82 zyku a k národu do úst ženám, tať dávná tradice. ale vždy mluví