"Kněžna zvolá: "Zatluc na své hroby, rode statný! Vidím slavné doby, prapor věje, pluky bohatýrů táhnou v boje svaté, v boje míru; žádný požár, žádná krev, přece vstal zas český lev. Vzhůru, palmou věnčí se mé plémě! Ze/mám na věky tvé krásné země!" « A nyní zaznívá ona velká apostrofa českých žen, jež jest jádrem básně: válečná nálada tu šumí, rozkoš z »novočeského rána« vrhá sem své rudé odlesky; blanické tuchy se tu vracejí ... jsme zcela v čarovném kruhu »Mroucího bojovníka« a příbuzných básní »Mladé Cechie«. Na rozdíl od básně »Ženám českým« nemluví se tu o mateřském úkolu ženině, nýbrž o vlasteneckém poslání ženině vůbec: i na ženy sestupuje bojovné naladění, útlá panna v Orleáně stává se jim vzorem, zlatá oryflama šumí jim nad hlavami, právě jako mroucímu bojovníku Nebeského vlál nad hlavou starý prapor, připomínaje mu jarý šumot orlů. Na básni poznáváme též, do jaké míry převzala poesie »Mladé Cechie« básnické motivy starších vlasteneckých pěvců. Z Kollára (předzpěv, verš 13-14 a mnohokrát jinde, na př. II, 138; V, 113) jest básnická geografie (»od Drálu k Šumavě, od Balkánu k Vltavě«), pro niž měli zvláštní zálibu z vlasteneckých starších básníků Picek25 a z mladších Sabina;29 Kollárovi (I, 12) vděčí Němcová také za spojení Vlasty s Libuší - a ovšem především celé slovanské nadšení a snad i kulturní humanitism (»boje svaté, boje míru, žádný požár, žádná krev«) temení z tohoto prazdroje české vlastenecké lyriky. Vedle tvůrce však ozývají se i epigoni, především mělký a vřelý Václav Jaromír Picek. V »Písních..< z roku 1847, jež shrnují jeho lyriku ze čtyřicátých let, po časo 80 pisech otiskovanou, nalézám dvě významné paralely k »Slav-