Jest to již básnířka celé řady pohádek o oddané matdské lásce, sahající až za hrob,22 jest to již tvůrkyně jímavých výjevů matčiných vzt'l.hů k dětem ze »Sester« i z »Babičky«, kdo se tu projevuje - jest to tún nový ve vlastenecké poesii české, třebaže o nčkolik let dHve ozvaly se u K. J. Erbena k němu názvuky ve verších »Panna a máti«.2:l »Slavné ráno« stojí již formálně vysoko nad prvním hásnickým pokusem Němcové. Trochejský rytmus nese se v mohutné síle; rýmy jsou plné a namnoze nové; nechybí básnick}'ch obrazl! a vzletných rčení; exklamace i řečnické otázky oživují dikci; ze~ měpisné, historické a symbolické narážky působí napínavě, Vlastním obsahem básně jest opětně nadšená a dlitklivá apostrofa českých žen, leč tu vyslovuje básníl'ka přímo teprve v strofě poslední: v úvodních dvou strofách líčí způsobem v projevech »Mladé Čechie« běžným ranní úsvit slovanského osvobození a odtud v sloce druhé přech[lZÍ k antitesi českých žen a mužů, známé již z básně první, »a muži-li ještě nepovstanou, žrát-li má rez slávy zbraň, nuže slabá žena vstaň«. Dějinné vzpomínky na slavné předkyně pobízejtcž české ženy k činu, z nich uvádí zmínkou Vlastu, kdežto celou dlouhou episodu věnuje »bohy VZlžalé' kněžně Libuši, věštkyni svalé', jenž všeliké slávy chrám Prahu vystavěla nám, věštným duchem símě činů sila, požehnáním je svým zasvětila.« čtvrtá a pátá sloka předvádí ve všeobecných obrysech trojí vidění Libušino, jíž se v hodině věštecké zjeví národu českého sláva, pokoření i obrozenÍ.24 Kdežto však se sláva a pokoření prostě líčí, mění se v ústech Libuše vise obrozené budoucnosti ve velký apel, z něhož slyšíme ideje i slova Nebeského, 79