stranně díváme zkřivujícími skly radikální recense Havlíčkovy, stál snahám »Mladé Čechie« velmi blízko. Hlásal často rozhodný, veřejný čin, uvědomoval si vážnost politické situace, burcoval muže i ženy z malátné mdloby. Jeho básně, dnes i u literárních dějepisců zcela zapomenuté, zaznívají tóny »Mladé Čechie« a jsou spřízněny s vlasteneckými verši B. Němcové velmi těsně. Roku 183!í zahájil v »Květech« cyklus polohistorických obrazl»Listy z kroniky Tyla Horníka«, jehož pak nedokončil, plamennou apostrofou svého národa, kde střídavě obracel se k slavné minulosti i budoucnosti české a kde stále obměňoval myšlenku »slavno je státi mezi národy Čechem«. V básni té čteme dvě strofy, jež poskytují výmluvné paralely k básním V. B. Nebeského i Boženy Němcové: "RckoV(~ vzll/Iru - z temnosti neznámých hrobll. zati'cste krunýřem, i zazvučte mcči.' Hlásati budil slavnou bojll našich dobll, naši #IWOll o vítězný věnce pNi; zalítne bázeň ubler/lá z matných syml, paže se hotoví pro spáSli SVOll k hnil. Procitněte r/(Ivy! - větnllll zašeptejte, vlastí lhajícím zdobu (-('sk/> krásky; vy pak naše dívky, na ty zvěsty dbejte, větry znají, jež vás k vlasti pojí, pásky; svat/> jsou to zvěsty, mluví drahá máti, vdNná vlasti dcera bude se k ní znáti.« Ste jným způsobem zaznívají v básních »Zpěvcům«, »] ako v ranní zlatoskvělé záři«,17 důrazné a vřelé tóny víry v probuzení z národní malátnosti k veřejnému činu a touhy po spolupráci žen a 74 mužů v díle osvobození. Jest nesporno, že tyto myšlenky uchva-