se podobá úpění třincicti ptačích hnízd, kde právě jsou vražděna holátka, nedovedli se ubrániti ani zákonodárci britští - brzy po otisku »Pláče dětí« projednával anglický parlament předlohu o obmezení dětské práce v továrnách. V »Auroře Leigh« promítla Eliška Browningová svůj účinný soucit s křehkými obětmi kapitalistického řádu celou postavou, nezapomenutelným ženským zjevem Marianny Erlové. Životní román hrdinky trpícího a obětavého srdce, švadleny Marianny Erlové, chráněnky Romneyovy, která v knize představuje vrstvu sociálních vyděděnců, mohl napsat tvůrce »Olivera Twista«: trudné mládí na vsi, pobyt v londýnské nemocnici, útěk před zlotřilými rodiči, klesnutí v kal prostituce, osvobození se bezejmenflým mateřstvím, vznešený rozlet k mesiášské oběti sebezapřením, to vše jest podáno přes veškerou lyricko-refleksivní přízdobu s dickensovskou láskyplnou drobnokresbou ponížených lidí, s dickensovským optimismem, který nikdy nezapomíná na jiskru božství i v nejposlednějším člověku. Když Romney však na konci sociální své dráhy jest zrazen a zničen, když luza v divokém vzteku zapálí dům, který zbudoval pro chudinu a pro společenské ztroskotance, bere Eliška Browningová do ruky divoký a příšerný štětec, jakým Carlyle ve svých pamfletech maloval sesouvání se starých řádů jako bankrot odbytého světa, z jehož trosek má vzlétnouti fénix nového zákona a řádu. Hrdinka knihy Aurora Leigh patří do mohutné řady žen zápasících o své sebeurčení, jaké nakreslily anglické autorky od Charlotty Bronteové po George Eliota, a problém, zda žena má v manželství zůstati věrna tomuto sebeurčení či splynouti s mužem jako jeho spolupracovnice, která se zříká svého vnitřního po· volání, vine se knihou jako červená nit; Eliška Browningová odpovídá na otázku hned při prvé zápletce knihy ve smyslu svobody ženina povolání i v manželství. Druhý spor, zasahující do 64 samého srdce ženské otázky, zda dovede povolání sebe vzneše-