dšený hlasatel společenské spravedlnosti, setkáváme se se socialismem všeho druhu, aniž jsme i na chvíli necháváni na rozpacích, že vlastní tendence knihy smět-uje proti materialistickému pojetí dělnické a chudinské otázky. Chartism a Kingsleyův křesťanský socialismus, falansteria Owenova a Fourrierova sváří se před námi, nikoli však jako mrtvé nauky teoretiků, nýbrž jako živé a vášnivé výjevy, plné individuálních hlav, postavené do ovzduší zhuštěného, nasycené třaskavými plyny skutečnosti. Eliška Browningová nerozumí jen sociálnímu patosu doby, v níž vidí skutečně velikost a vznešenost, ona vládne i uměním zpodobovati sociální její tůně a bažiny, právě jako velicí prosaikové soudobí Dickens a Carlyle. Do těchto temně zpěněných vln nepohroužila Eliška Browningová jasné své peruti v »Auroře Leigh« po prvé. Již r. 184vmísil se její zpěvný hlas básní ),Pláč dětí« do valného sboru anglických básníků, protestujících proti krvavým krutostem nespravedlivého společenského zřízení a zazněl tam štíhlou kantilénou vedle prudké obžaloby, valící se ze "Zpěvů o zákonech obilních« Ebenezera Elliota, vedle útočné naléhavosti Tomáše Hooda, skladatele populární "Písně o košili« i vedle patetické noty jiné básnířky Karoliny Nortonové. »Pláč dětí« (do češtiny přeložil Antonín Klášterský r. 1914) neúprosně stíhá výdělkářské násilnictví, jež z kvetoucích luk honí děti do dusné tmy uhelných šachet a k věčně se kmitajícím strojním kolům v přádelnách a které nítí v drobných srdcích místo teplé důvěry v Boha slitovníka třaslavou hrůzu před němým pánem nebes, pDdobným nelítostnému mistru dílenskému. Protest dere se tu přímo z nevinných hrdel a hrudí; stupňuje se chvílemi až v dychtění po smrti, která jest vábným ukonejšením a provázen jest, jakoby spodním tónem, snivou a nesmělou touhou po přírodě, po hrách, po volnosti mládí, o kterou zpupné těžařství peněžníků děti olou pilo. Srdceryvné důtklivosti této skladbičky, jejíchž třinácte slok 68