nevyprchalo životní fluidum - tak vystupňovala žačka Platonova idealismus lásky. Ani na okamžik nehledala v ní klid rozkoše neb oddech sebeuspokojení, nýbrž se vší spanilou něhou duše věřící v možnost nekonečného vývoje uctívala ji vždy pro její poslání tvůrčí a obrodné. Láska - tak zní kulturní moudrost Elišky Barrettové-Browningové - má pomáhati duši v jejím růstu, má přibližovati ji k Bohu, uvádějíc ji stále v těsnější kruhy dokonalosti; zde ústy ženskými opakována byla serafská nauka lásky, jakou hlásá Dantův »Nový život«. Když byla kniha dobásněna, miležela Eliška Robertovi již cele. Sňatek sám nebyl bez romantického zabarvení: Eliška váhala zprvu, věříc, že její churavé a oslabené ústrojí zasvěceno jest vbrzku neodvratné smrti, ale vůle k životu zvítězila, a poetka chtěla milovati a býti milovánu. Lékaři radili, aby zimu ztrávila v Italii, a slečna Barrettová toužila učiniti tak jen jako choť Robertova. Panovačný otec nemínil svoliti ani k cestě do Vlach a byl krajně popuzen proti lásce dceřině k básníkovi. Milenci ustanovili se uzavříti sňatek tajně bez otcova vědomí; stalo se tak dne 12. září 1846, a několik dní potom opustila Eliška nepozorovaně otcovský dům, aby se do něho nikdy nevrátila. Jen věrná služka a milovaný pes Flush ji provázely; hrozby a protesty nesmiřitelného otce ji následovaly. Tu končí korespondence Eliščina s Robertem, nepřetržitý rozho vor v listech, jehož hudební tok, nadaný zvláštní mohutností karakterisační, připomíná recitativ oper Wagnerových; psychologo vé lásky a tlumočníci tvůrčích pochodů básnických neznají mnoho pramenů rovnocenných těmto dopisům, které před patnácti roky odevzdal jediný syn pisatelů veřejnosti s krásnými slovy: »Mu síme všickni býti připraveni, mohla-li by tajemství našeho den ního života a naší vnitřní duše poučiti bytosti nás přeživší, abychom odevzdali je budoucím otevřeně, jak otevřeně teď leží před Bohem. Prach patří prachu, duši patří tajemství člověčenstva.« 59