Humanističtí učenci, znající Venu,ši i Evu jen z latinských knih a přeplněných komentářů, kreslili vítězoslavné průvody bláznovství a v nich vozík Venušin, osazený ženami propadlými freji a neblahé milosti, a staré české korespondentky vyplnily své řádky prostými projevy obětavé lásky manželské. Důmyslní skladatelé různých politií a správoven varovali před vládychtivostí a ctiHdostnou ješitností žen, kterouž stará a dávná království zhubena a v niveč obrácena byla, jak mnohé poučné příklady ze starých mudrců a kronikářů vytažené ukazují, a zatím na českých statcích hospodařily rozšafné a moudré šlechtičny, rozmnožujíce jmění a zboží svých manželů a pánů, bojujících proti Turkům, zapřisáhlým vrahům jména božího a národa křesťanského. Ba, lze o českých těch paních říci mnohem více: byly zachránkyněmi českých svérázných tradicí, kdežto, podle slov mravokárného kněze těch časů, muži tak zavrhli pt-edků svých mravy šlechetné, jako zavrhli jejich kro je a tak cizích národů přijali zlé obyčeje, jako přijali cizí šaty. Šestnáctý věk znamená v Čechách, podobně jako v celé říši římské národu německého, pronikavý obrat nejen bytu společenského, nýbrž i cítění a myšlení jednotlivcova. Zjemnění života citového, produševnění všech projevů jeho, náklonnost k měkké lahodě a něžnému půvabu: vše, co mělo dáti v zemích šťastnějších podklad nové, vybrané, uhlazené a výlučně umělecké kultuře XVII. století a co bylo jen zvláštním odkazem renesance, odklánějící se postupně od původního neobmezeného kultu osobní síly a individuální svobody - vše přichází, byť zprvu zcela nesměle, v druhé polovině XVI. století do oblasti české ode dvora do šlechty, ze šlechty do měšťanstva. Veliký úspěch a rychlé vítězství mód a mravů francouzských, italských a španělských, do nichž stesky- plní všecku slovesnou produkci doby Ferdinandovy i Maxmiliánovy, jsou pouhými vněj38 šími znaky velikého hnutí evropského, přelévajíce se na českou