ANNA Z ROŽMBERKA Obr rí z (' k "t II r é č (' s "é šle c h t j ČilY, ryt Ý d () d ř (' v fl pro {Jotéšení vŠi'ch dobrých fl kř('"ťflll,,"ých dll.í PrSEMNICTVí českému šestnáctého věku chybějí dva nejvíce žádoucí a nejvíce sladké dary: poesie a žena. Celý svět mihá se v masopustním průvodě literatury tohoto nepokojného století: kněží všech církví a všech sekt, císařské vojsko i loupeživí lancknechti; turečtí bojovníci s půlměsícem na praporcích a koňským ohonem na turbanech i křesťanští rytíři, hledající slávy jména božího; potutelní mastičkáři vykřikující výbornost svých herbářů i apaték domácích i zamyšlení hvězdáři, nesoucí pranostyky pod paždím; zběhlí studenti, přestrojení do šatů z latinské komédie i učení knihtlačitelé s lisy a s pohyblivými písmenkami v náručí, ke konci čarodějníci, černokněžníci a čerti; průvod jde s hlukem a s okázalostí, křičí, zpívá, volá, do českých vět mísí floskule latinské, německé i italské, ale okna, za kterými sedávají krásné paní a slečny, jsou tmavá a zavřena. Žena nenaslouchá a nechce naslouchati této zmatené a marné vřavě. Věnuje-li však poněkud zájmu také psanému slovu, jeví se zcela jinou, než jak spisovatelé bláhového a vášnivého tohoto století ji představovali. Lutherští kazatelé i skladatelé katolických postil, helvetští mravokárci i přísní kněží z Jednoty horlili proti »marnosti žen a panen«, a zachované dopisy českých žen z věku šestnáctého ukazují nám spořivé a rozvážné hospodyně. 37