»Cesty k dokonalosti«. Avilská básnířka sleduje krok za krokem duši stoupající po schodišti vidin do nebes; vymezuje přesně, s věcností :,.ž mrazivou, kterými stadii kázně a jakými oblastmi ekstase třeba projíti srdci, jež touží spočinouti v milosti Nejvyšší, pronikavě odlišuje jednotlivé pásy podobné řídnoucím vrstvám vzduchovým, kudy letí křesťanská naděje a láska až k podnoží trůnu božího - disciplina rozumu i vůle, zkumná znalost nejskrytějších závitů myšlenky i citu, obtížné mudřectví sebeovládání jsou jako pHsný jas odpoledne říjnového rozprostřeny na každé straně světice kastilské. Toho všeho nedohledali bychom se v »Božské prozřetelnosti« od Kateřiny Sienské: jedním vášnivým rozmachem křídel ekstatických ocítá se Vlaška bezprostředně tváří v tvář Bohu beze všech stupňů mystického vývoje. Ale srovnání samo jest nespravedlivo, jako bylo by mylno měřiti naivní fresky Sieňanů Lorenzettich úchvatnými komposicemi Grecovými: mystika Kateřinina vyrůstá z lidového primitivismu prosté duše křesťanské, mystika Terezina zraje na starém, mnohonásobně štípeném kmeni šlechtické kultury španělské, rafinované v mravní sebekázni i v analyse vlastní duše. Rozhodně nevyrovná se Kateřinin »Dialog« zdaleka jejím listům, neboť zachycuje jedinou stránku pisatelčiny osobnosti. Jest v něm světicí, nikoliv též hrdinkou, dumá, leč nehřímá, nemůže projeviti svůj úchvatný dar řečnický, burácející tolik v jejích dopisech. Rozprava »0 božské prozřetelnosti« netvoří nové formy literární, jako Kateřinina korespondence, nýbrž řadí se prostě mezi ostatní četná díla asketického písemnictví, jehož se v XIV. i XV. věku pilně účastnili františkánští i dominikánští horlitelé. Dříve než vstoupilo náboženské nadšení Kateřinino do služeb propagandy národně církevní, stalo se pokorným služebníkem křesťanské dobročinnosti a lidumilství, dříve než Kateřina Sien ská hojila rány a jízvy církve a otčiny, vymývala a zavazovala 27