jejích bylin, střídání vážnosti a líbeznosti Apenin na obzoru, zmiňují se o lidu živém a svobodném, o útlých, plavých pannách; dějepisci umění shledávají týž typ půvabný, vroucí a mírný na Madonnách Ducciových a Ambrogia Lorenzettiho. V takovou pannu vyrůstala zvolna hnědovlasá Kateřina v ulici del1' Orca ve stínu dílny otcovy. R. 1352 jako děcko pětileté viděla Krista ve snách po prvé, a již tehdy zdála se jí askese ztělesněná řádem dominikánským žádoucím cílem. Brzy poté, ne nepodobna Tereze II Gesu, která se sedmi lety chtěla prchnouti mezi Maury za misií a pak alespoň zasvětila se zcela Kristu, uči. nila slib věčné lásky nebeskému ženichu. Dospívajíc pociťovala nejen slasti nového života, ale i všecka zrážející pokušení. Její družky i sestry nosily krásné šaty, dábel přišel a přinášel jí ještě krásnější se slovy lstnými a vábnými, ale Kateřina rozhodla Se pro nejkrásnější šat, jejž slíbila jí královna nebes. Její sestry a družky byly milovány a vdávaly se, šlechetný mládenec ucházel se o ruku Kateřininu podporován její matkou, dábel připomínal jí Rebeku, Leu, Rahel; dívce samé se zdálo, že její duchovní ženich ji opustil, ale zi'1stala mu věrna. Posléze přemohla všecka pokušení askesí; spodní její žíněný šat skrýval železný řetěz, lůžko její podobalo se rakvi; zeliny, ovoce a chléb byly její jedinou stravou, bičování a posty kořením; krásné hnědé kadeře byly ustříhány. Od r. 1362 byla členem sester třetího řádu sv. Dominika, které žily mimo zdi a sliby klášterní a jež lid nazýval podle černého pláště »mantel1ate«, její komdrka v rodném domě byla nejpřísnější celou. Odměna Ježíšova byla však sladká. Jako výjevy z obrazů primitivů, malované spíše vroudm srdcem než technicky vycvi. čenou rukou, působí příhody z jejího duchovního styku s Kristem, o nichž současné životopisy její vyprávějí obšírně a pohnutě. Kristus přicházel do její komůrky, procházel se tiše, pak usedal 24 k ní na lavičku a čítal s ní z breviáře, dovolil, aby jako Magda.