Naproti tomu Theerova básnická prvotina, lyrická sbírka "HÁIE, KDE SE TANČ!" (1897), zařazena tentokráte do druhé části souboru, který obsahuje velmi vydatný výběr Theerovy básnické pozůstalostí a to od r. 1896 až do jeho smrti; pojaty sem veškeré Theerovy básně, valnou většinou za jeho života neottštěné, pokud jsou dokončeny a nemají ráz čistě příležitostný. Pořadí jejich jest chronologické, a takto postaveny i " HÁJE, KDE SE TANČ!" na příslušné místo vývojové. Celkem zvolen za práh tohoto souboru rok 1896, kdy O. Theer se rozhodl pro pseudonym Georgius Rallan a kdy podlehl, po neobratném chlapeckém veršování, silnému vlivu Baudelairovu; také monografie Píšova zahajuje svůj pozorný rozbor Theerových lyrických puerilií přibližně tímto obdobím, z čehož posud nebylo nic otištěno a které předchází naturistíckou periodu "HÁlŮ". Oddělujeme takto básnickou pozůstalost Theerovu vědomě a důrazně od knih, které znamenají jeho umělecký odkaz a které prošly autokrítikou co nejpřísnější: vedle díla klademe i dokumenty. Ale Theerův význam ve vývojí české lyriky ospravedlňuje jistě sám dostatečně, proč vydavatel uznal za vhodno poskytnouti jeho čtenářům tak mnohonásobného a vydatného pohledu do dílny lyrika-umělce, který celý svůj žívot, krátký a statečný, posvětil hledání básnícké dokonalosti. Arne Novák V Brně, na podzim 1930.