druh Těsnohlídkův, novinářský kolega a názorový podobenec Neumannův, turista a rybář, rychle zdomácnělý na Moravě, zůstal impresionistou se skrytými anarchistickými sklony jak v životě tak v literatuře. Experimentoval se šrámkovskými romány o svobodě a bohémství věčné mládeže; psal povídky svítící náladou a zas hasnoucí v mlhách banality; jeho cestopisy, skizzáře z přírody, deníkové improvisace mají svěžejší a čistší kouzlo než jeho lyrika. Impresionista v něm pravidelně rozvrátil dramatika, který se pokusilo všecky formy od studentských veseloher přes tragedii válečného slepce až ke kusům mytickým; většina toho náleží dávno jen divadelním archivům, nikoliv literatuře. Ale junácké drama slovenského loupežnictví, "Janošík" (1910), a selská tragedie domova a víry z rodného Čáslavska, "Mrtvé moře" (1916), žijí nejen pro výraznou povahokresbu, ale i pro zjednodušení problému i výstavby, jež lidovému diváku připomíná namnoze hry Tylovy a Jiráskovy. Také na jevišti povolil Fráňa Šrámek nadobro svému bytostnému impresionismu a vyloučil myšlenkový prvek ze svých teplých a životných her maloměstských a venkovských; z nich zvláště "Léto" (1915) dovedlo mladistvou pudovost ztělesniti postavami bezprostřední pravdivosti. Na opačném pólu stojí všecky hry Dykovy, jimiž tak úporně zápasil o jeviště, jako dramatik ideový, osnující svou kritiku romantismu a revoluce stavbou dialektickou, mluvou epigramu, výrazovou pregnancí. Za úplného odlivu naturalismu odvažovaly se na scénu opět patos, úsilí o hrdinský obrys nadprůměrných postav, syntetická stavba velkých výjevů; vystupňovalo se to za těsně předválečného období vitalismu ve filosofii a lyrice, kdy O. Theer, básník bájeslovné řecké tragedie titanismu, přímo volal po divadle lyrickém. Souběžně uváděla novoromantika do her z dějin, báje a legendy barvitou dekorativnost; obnovený vliv Shakespearův přinášel vedle psychologie davu také uvolněnou techniku pouhé kroniky scénické; malebný vkus režisérů· vymáhal na básnících hromadné výjevy výtvarného účinu. Vlna ta zasáhla také Hilberta, Jaroslava Mariu, Mahena, i jí jsou zvláště neseny soumračné scénické básně Karáskovy a většina lyrických dramat Oto Fischera, řešících s dialektickou pronikavostí a v provedení namnoze schematickém problémy království, titanství, bouřícího a osvobozujícího se otroctví; v tom slohu tvoří A. Dvořák, St. Lom, Fr. Zavřel. Arnošt Dvořák (* 1880) kolísal ve své skvělé dramatické prvotině z hrdinského pravěku "Kníže" (1908) mezi strohostí hebbelovské ideologie a teplou malbou scénické nálady; rozhodl se pro tuto a propracovav důvěrně karakteristiku vůdčích postav i lidového zástupu, vzkřísil barvitě v "Králi Václavu IV." (1910) předpoklady husitského hnutí. úspěch hry sváděl ho dále k mechanické inscenaci národních dějin husitských i bělohorských, která se mu rozpadla v řadu kronikářských obrazů jiráskovských bez dramatické jednoty, zato však s intensitou v proniknutí pohybu davového. Stanislav Lom (vlast. Stanislav Mojžíš, * 1883) má z českých dramatiků současných nejblíže k Zeyerovi: touží vždy po scénické básni velkého slohu, nesené rozpětím ideovým a zosobňované skladnými typy; zhušťuje rád dění do symbolů a obvěňuje své postavy vzletnou výmluvností; zeyerovský iamb nahrazuje tvárlivým a hutným volným veršem. Ale jeho lyrické hry s látkami z dějin, báje, legendy biblické a národní, od mužného "Vůdce" (1916) a barvitého "Děvína" (1919) až po uvolněnou dramatisaci "Zižky" (1925) a "Svatého Václava" (1929), nahrazují většinou důmyslnou dialektikou prudčí pohyb dějový, postavy jen obrysové tuhnou v schemata a básnická výmluvnost se zvrhuje v samoúčelnou rétoriku; právě dvořákovské až živočišné teplo reality chybí těmto ušlechtilým evokacím a matným konstrukcím. To bylo ve zvýšené míře osudem scénické nadprodukce Františka Zavřela (* 1885), pokud se ne 206