jako beztendenční a střízlivý realista, s generací "Ruchu", jest třeba znáti jeho naivní veršované počátky ve slohu Sv. Čecha a zamy,sliti se nad ideovým, nedím obsahem, ale přízvukem obou jeho rozsáhlých idylických skladeb o kněžských a učitelských buditelích českého venkova, pojatých zcela v duchu Jiráskově, "Zapadlých vlastenců" (1894) a "Západu" (1899); také nejrozměrnější, pozdní skladba Raisova ,,0 ztraceném ševci" (1920) soustředí se v Ruchovském duchu k otázce národnosti a odnárodnění na horké půdě českoněmeckého pomezí. Jinak se však Rais všemu myšlenkovému až úzkostlivě vyhýbá a v chmurných svých obrázcích těžkého života svých podkrkonošských krajanů, tkalců a domkářů zpodobuje s citovou účastí morální i hmotné složky rodinného rozvratu, nejúčinněji tam, kde v knihách "Výminkáři" (1891), "Rodiče a děti" (1893) a "Lopota" (1895) s palčivou názorností obnažuje bezcitné napětí mezi opuštěnými starci a stařenami na výměnku, které děti odkoply jako psa neb naopak krutost zatvrdlých výměnkářů proti bezradným dědicům. Těchto témat se byl kdysi dotkl Hálek v nejlepších ze svých prací, ale Rais je dovedl osvětliti plným vrhcm střízlivého světla realismu, který jej sama bolel. Jak hluboko zasahoval problém selství, řešený ve smyslu romantickém, do myšlení Ruchovců, ukázal vedle Holečka nejplněji největší lyrik a snad nejčistší básník celé této skupiny, který ji v almanachu "Ruch" vlastně zorganisoval, ale pak se, v důsledku osobních styků, přechýlil k literární družině jiné, jejíž orgán "Lumír", dávající heslo škole, řídil po dlouhá léta. Není věru snadno zařaditi osobnost tak svéráznou, jako byl Josef V áclav Sládek (18451912), jednoznačně do slovesného vývoje: jako básník vyšel z Nerudy, jehož slohovému principu zůstal trvale věren; politicko sociální inspirací své poesie stál již v začátcích blízko Sv. Čechovi, k němuž se v mužných letech vrátil jako tendenční pěvec národního a selského sebevědomí; s důvěrnými druhy z "Lumíra" provedl ono zesvětově· Josef Václav Sládek. (Podobizna z let stařeckých.) 144