v prvních pracích dala konvenční výraz, kolísající mezi sentimentalitou a titanismem. Jejím Damaškem se staly "nejvýchodnější Čechy", podobně jako kdysi Ještěd Světlé. Zásadně zamítajíc aprioristický postup své učitelky, střehla se vnášeti do lidu, který studovala s přesností vědeckého etnografa, moderní filosofii z krásné literatury, naopak trpělivou empirií si zjišťovala, kterak východočeští venkované dílem dožívají poslední fáze starého hnutí náboženského, dílem se účastní nových proudů, kolujících mezi vzdělanci. Takto se přiblížila Jiráskově koncepci o lidu jako vlastním nositeli dějin, ač byla Jiráska, přes stejně živý zájem historický i národopisný, literárně vzdálena. Toho, čeho se jemu nedostává, měla Nováková dostatek: umělecký smysl pro skladnou komposici a psychologický dar propracované povahokresby, zvláště pak básnickou schopnost dáti organicky srůsti objektivní látce s vlastními zážitky. I jest - vedle průpravné beletristické kroniky českého emigranta "Jana Jílka" a sytého obrazu selství na Poličsku v r. 1848, "Na Librově gruntě" - její románová studie o východočeském sektáři "Jiřím Šmatlánovi" (1906), který končí v sociální demokracii, psychologickým obrazem stále nepokojného hledání pravdy, rozsáhlá skladba o rozkladu a zmaru náboženských blouznivců na Skutečsku, "Děti čistého živého" (1909), věčnou tragedií idealistických synů Ducha, nad nimiž vítězí synové Světa; románová monografie o zbloudilém knězi buditeli, "Drašar" (1914), typickým příběhem romantického ilusionismu, hynoucího v okovech smyslů a v kalu poměru. Ale tato objektivisace, provedená s mužným realismem, patrně spisovatelce, vyrostlé z romantiky, úplně nevyhovovala i hledala občas protiváhu v lyrickém subjektivismu legendárních a báchorkových prós; tu, v knihách "S kamenité stezky" a "Výkřiky a vzdechy", podává v nekonečné melodii wagnerovské zpověď vášnivého srdce, věčně vzdorného boje s osudem, tragického hledáníAbsolutna. Aby vysvitla genetická spojitost Karla V. Raise (1859-1926), jenž jest populární Teréza Nováková v Proseči. (Podobizna z konce života.) 143