jihočeské vesnice za třicetiletí, v jehož středu leží rok 1848, jsou rámcem, do kterého dovedl kronikář-básník vměstnati zápas sedláků s panským velkostatkem a židovskou lichvou, ohrožení zděděného ducha reformačního úskočným jesuitismem a nebezpečí uchystané českému venkovu emisaři krále pruského; někdy se tato témata skutečně proměňují v románový děj, typického dosahu, kdežto jindy se probírají jenom v nekonečných diskusích; za ně básnicky odškodňují úchvatně životná líčení zvykoslovná. Pod těmito letopisy, jejichž nositelé se mění a často na čas ztrácejí, se však, na rozdíl slavnějších a přece mělčejších Chl opů Reymontových, skrývá něco hlubšího: hledání zákona božího v labyrintu světa, jež ztěles· ňuje "silný křesťan", sedlák Kojan, jedna z nejpamětihodnějších postav českého románu vůbec. Holečkovi se podařilo - a to nejen apriorní spekulací, ale též in· tuitivním pohledem do duší krajanských - uvésti jihočeského sedláka XIX. věku do vnitřní souvislosti s domácí reformací náboženskou i se slavjanofilskými a ná· rodnickými koncepcemi duše slovanské a nadto obklopiti básnickým kouzlem nevinné přírody, posestřené s prostým srdcem lidským. Náboženskému agrarismu Holečkovu, který dílem předjal, dílem domyslil zemědělské hnutí české a vzpurně se odlišil od měšťanského liberalismu jeho životního prostředí, se dostalo významné odvety se strany katolické. Někdejší stoupenec katolické Moderny a vůdce kněžského reformního hnutí, Jindřich Š. Baar (1869-1925), uvědomělý syn jadrného Chodska, postavil proti Holečkovu typu hloubavého sedláka oposičního hlavně v monumentalisujícím "Janu Cimburovi" (1908) svůj protilehlý ideál katolicky věřícího venkovana, pokorně oddaného do vůle boží a čerpajícího nemenší sílu ze spojení s Bohem než ze služby půdě. Znaje lépe než kdokoliv z jeho vrstevníků mravní i společenské krise venkovského duchovenstva, zachytil ve svém účastném a střídmém realismu, osvěd· čeném také v širých kronikách probuzenského Chodska, nejlépe po Šmilovském postavení katolického faráře uprostřed katolického lidu. Tento názor křesťanství shovívavého, ba úsměv~ého, jež nachází duchovní hodnoty v zdůvěrnělém světě smyslovém, vyjádřil také Baarův chodský krajan, Jan František Hruška, který mínil býti jenom národopiscem a objevil se poetou jadrné a kořenné prósy, hlavně gnomické. S jeho bajkami může soutěžiti z příbuzných druhů leda šťastný pokus česko· bratrského bohoslovce, Jana Karafiá· ta, o zvířecí báji broučkovskou, oza· řovanou laskavým křesťanstvím biblic· kým, v němž se dětská prostota čisté mysli dobře snáší se záměry mravoučnými. Také Teréza Nováková (1853-1912), v duševním typu, ve feministic· kých snahách v básnickém nazírání blízka své učitelce Světlé, hledala se dlouho jako Josef Holeček. Rozsáhlé vzdělání historické, průprava národopisná, znalost germánských literatur a v neposlední řadě tragické zkušeno· sti mateřského srdce stále zraňované· ho pomohly jí překonati mladistvý světobol ženské byronistky, jemuž Josef Holeček z pozdních let. 142