řešených tématicky: v "Adamitech" (1874) jde o divokou vzpouru ducha a pohlaví, podniknutou panteisty a hedoniky XV. věku proti přísným řádům husitské reformace; v "Evropě" (1880) o revoluci komunistických teroristů na alegorické lodi v širém oceáně; v "Slavii" (1884) o politické a sociální zápasy národů a stran v rozeštvaném Slovanstvu, opět shromážděném v typických zástupcích na pomyslném korábu. Volil-li pak se zalíbením historické náměty, jak mu je nabízely dějiny Palackého, s jejichž pojetím české minulosti se úplně ztotožňoval, nebyl to jen výraz historismu skupiny Ruchovské, nýbrž i potřeba malířského oka, které rádo spočívalo na pompésních výjevech války i míru minulých věků, na účinně zaranžovaných průvodech, hostinách, bohoslužbách, bitevních scénách, v interieurech, přeplněných nádhernou veteší; v tomto oslňujícím prostředí Čech nejraději rozpřádal svou dialektiku, dospívající vždy k oslavě humanity, národnosti, slovanství, tedy ideálů Kollárových. V časném "Žižkovi" a pozdním "Roháči na Sioně" děje se to na látce husitské, v široce založené "Dagmaře" (1885) na středověké slovanské episodě dějin severských, ve "Václavu z Michalovic" (1882) na tragickém úseku pobělohorské rekatolisace jesuitské. Jako v životě utíkal se Čech také v poesii vždy občas do venkovské idyly, opředené vzpomínkami z dětství i ozlacené idealisací starých mravů a životních forem, ale i t~m mezi starodávné originály ho pronásledoval časový problematik, řešící si naléhavé otázky domova po liberalisticku s ostnem proti nenárodní šlechtě a kapitálu, se sympatií pro drobný průmysl proti tovární výrobě, s nadějí v úspěchy charity a humanity při rozporech třídních. V rámcové veršované povídce " Ve stínu lípy" i v autobiografické, silně archaisující idyle "V áclav Živsa", převažuje důvěrná drobnomalba, v "Lešetínském kováři", ve "Zpěvníku Jana Buriana" i v "Sekáčích" problematika a tendence. Ač Čech nebyl naprosto lyrické ingenium a pravá píseň se mu nikdy nedařila, volil přece ve své vrcholné době opětovně formu lyrickou; tyto "Jitřní" a "Nové písně, (1887 a 1888) i "Písně otroka" (1895) se svými umělými, ano i vyumělkovanými strofickými útvary jsou vlastně refleksivní skladby určené pro deklamaci, jež básnický agitátor adresuje rodákům na posilu ve veřejných zápasech. V této lyrice, která plně rozvila předbřeznové popudy a motivy Markovy a Kollárovy i pozdější podněty a náběhy Fričovy, Nerudovy a Šolcovy, přerostl dějinně významný obsah daleko formu, nevolenou právě šťastně, a prorazil přímo živelně exotickou dekorací poslední sbírky, ze všech daleko nejúspěšnější. Zde i v mohutné epice "Evropy" a "Zimní noci" a posléze v cyklickém poslání na rozloučenou "Do světa širého" (1908) se jeví Svatopluk Čech politickým myslitelem velké prozíravosti, pronikavým kritikem veřejných poměrů své doby, vůdcem, buditelem a učitelem svého národa a nejednou i duchem věštím, který předvídaje připravuje i politické osvobození své otčiny. Pouze "Slávy dcera", k jejímž Svatopluk Cech. (Podobizna z let devadesátých.) 136