cům patrno jest školení u německých sousedů, a to leckdy jen prostřední hod· noty jako u Hamerlinga nebo Riehla. U všech těchto cizích učitelů docházejí předního podivu prvky jednak malebné jednak řečnické, a básnictví nabývá vůbec rázu emfatického a dekorativního proti střídmé střízlivosti a ukázněné úsečnosti doby Nerudovy; proto - až na jedinou výjimku u Sládka, i jinak vymykajícího se svou silnou osobitostí z rámce školy - není lidová píseň studována a následována, a tradice vedoucí od Čelakovského přes Erbena k Nerudovi se celkem opouští. Celá tato literatura družiny Ruchovské, ač si svými domácími náměty a populárními tendencemi chce proklestiti a také proklestí cestu k srdci lidového čtenářstva, jest spíše učená než naivní a pokud nevzniká z ideologie značně složité, pracována jest za podpory studovny, knihovny, musea od autorú značné kultury ... učenec nyní mezi spisovateli zaujímá místo, které před tím bylo vyhrazeno novináři. Přední spisovatelé této generace se narodili ne dlouho před revolucí r. 1848 a vstoupili do literatury po rakousko-pruské válce r. 1866. Nebyli ještě plně u vesla literatury, když se jim dostalo významné posily od náčelníkú školy Májové, jako Nerudy neb Světlé, kteří se nyní, asi pod nátlakem veřejných poměrů, odřekli původního kosmopolitismu a postavili literaturu do služeb tendencí národních. Tento obrat jest spiat se založením velké literární revue "Osvěta" (1871), jež hlavně v kritice vykonala čestný úkol; jejího zakladatele a redaktora Václava Vlčka potkali jsme v přední řadě společenských romanopiscú měšťanských, mezi nimiž zaujímal vynikající místo též oblíbený vypravěč "Osvěty", A. V. Šmilovský. ° výtvarném umění psával do tohoto měsíčníku, připomínajícího za svého rozkvětu francouzskou "Revue de deux mondes", umělecký kritik a dějepisec Miroslav Tyrš (1832-1884), tvůrce sokolství. Filosof a estetik ně· meckého původu a německého školení přilnul celou mužnou bytostí k české národní myšlence; znalec a vyznavač Schopenhauera a Darwina utíkal se pro potěchu k helénskému ideálu krásy a uměřenosti; slabý a chorý muž vyznával zdraví a sílu; v kulturní teorii podřizoval všecky duchové projevy kategorinárodního umění, jako v životní praksi usiloval především o národní zdraví. Jest patrno, jak Tyršova estetika i sokolská idea se svým promyšleným organisačním rozmachem těsně souvisí s obdobím "Ruchu" a s intencemi "Osvěty". ° literatuře - vedle kaustického divadelního kritika Františka Zákrejse, v němž národní utilitář konservativních sklonů přehlušoval víc a více francouzsky vytříbeného znalce umění - promlouvala v "Osvětě" závažná zásadní slova, doprovázejíc je bystrou kritickou praksí Eliška Krásnohorská (vlastně Eliška Pechová, 1847-1926). Statečná žena v slabounkém těle stále churavé dívky, uvězněné skoro po celý život v skromném bytě staropražském, zanechala hlubší stopy v jiných oborech, než právě v tom, do něhož přinášela vedle nestárnoucího nadšení velkou slovesnou kulturu i vzácnou obratnost formální: v lyrické poesii. Tu u ní reflekse vysouší cit, neúměrná rétorika zasypává myšlenku, takže z velké řady sbírek zůstávají jenom některé kusy čísté erotiky dívčí v první knize "Z máje žití", několik vypointovaných krajinářských obrazů "Ze Šumavy" a zvláště "Bajky veršem", plné vtipné satiry a nahořklé moudrosti životní; kniha bojovného citu a branné vůle, psaná na okraji válečné kroniky osvobozovacích tažení na Balkáně, "K slovanskému jihu", tvoří vedle Čechovy "Zimní noci" a Holečkových junáckých kreseh černohorských nejvýznamnější básnický dokument českého nadšení pro vítězící a osvobozující se Jihoslovany. úkol, vyzpívati upřímně celou citovou skutečnost ženského nitra a nezamlčeti ani pravdu roztoužených smyslů, odkázala EI. Krásnohorská, první významná lyrická básnířka svého národa, v panenských rozpacích mladším svým družkám. Věrná žačka Světlé vložila svého organisačního ducha do feministické propagandy; se znač 134