autor nikterak sentimentální, nýbrž kriticky rozumový nesklání se k dělníku, nýbrž ztotožňuje se s ním. Vedle proletářů a obětí práce poutali Arbesa zvláště také proletáři a oběti myšlenky a iluse, techničtí a vědečtí vynálezci, dobrodružní umělci, jdoucí proti své době, bojovníci za svobodu, ztroskotancí veliké touhy, již utápějí svou roztrpčenost nad společností i osudem v dýmu velkých řečí i v parách alkoholu. Ti jsou vlastními hrdiny nejvýznačnějších Arbesových děl, nazvaných z Nerudova popudu "romanetty", památných již tím, že do české prósy uvádějí po prvé vědeckou inspiraci, jako ji uvedl do poesie Neruda a po něm Vrchlický. Tu proniká plně také myšlenkové úsilí Arbesovo rozřešiti hádanku světa v duchu důsledného determinismu, positivistické přírodovědy, namnoze i čirého materialismu a mechanistického pojetí vesmíru. Neobyčejné situace, v nichž se za výjimečných okolností a uprostřed příšerných scenerií ocitají výstřední povahy, jsou rozuzlovány vědeckým poznáním neb alespoň naukovou hypotésou, kterou důmyslně, studeně a ne bez cynismu vykombinoval psychologický kasuista a experimentální přírodovědec, sahající vyzývavě až na sám nerv životního paradoxu. Od těchto výtvorů Arbesových, na př. "Svatého Xaveria", "Ukřižované", "Newtonova mozku" a "Ethiopské lilie", jež jsou protiromantickým protějškem k romantickým komposicím mladého Zeyera, vede tradiční cesta, po níž se ubírali, o dvě generace později, autoři tak různorodí, jako naturalista K. M. Čapek-Chod a novoromantik Jiří Karásek ze Lvovic. Myšlenkově a látkově stojí kdesi uprostřed mezi Pflegrem, Arbesem a Světlou Antal Stašek (vlastně Antonín Zeman, 1843-1932), který dlouho přežil všecky své vrstevníky. Vyzuv se pozdě z polské romantiky a ošumělého byronství, pokračoval se svou dobou sice ideově, hlavně v oboru politické a sociální reformy či revoluce, aniž se vyvíjel umělecky, takže jeho nejnáročnější skladby hned při vydání působily velmi zastarale. Nade všecky jeho rozsáhlé a všemožnou diskusí přeplněné obrazy o zápasech českého dělnictva s německým kapitálem, socialistického utopismu s egoistickým požitkářstvím, statečné myšlenky se zahnívajícím šosáctvím vyniká Staškův cyklus románových studií "Blouznivci našich hor" (1895) s hlavním tématem spiritistického hnutí mezi horaly podkrkonošskými. Byl psán z plnosti prožitého pozorování, ale i za hezpečné pomoci krajanského citu v době, kdy se již dávno odmlčela K. Světlá, básnířka romaneskních "nemodlenců" z doby francouzské revoluce, a než se jala T. Nováková diskursivní metodou realistické spisovatelky studovati a zpodobovati z nedaleké minulosti "děti čisté· ho živého" v nejvýchodnějších Čechách; celým svým psychologickým i slovesným ústrojenstvím se typologicky a dokumentárně důležité, ale básnicky nedomyšlené obrazy Staškovy projevují jako dílo přechodné, vlekoucí s sebou mimovolně přítěž konvence již neživé. Skromněji, než tito uvědomělí a nároční průkopníci sociálního realismu, si vedli klidní a plodní vypravěči občanského středu, pokrokoví melioristé, hlasatelé humanity a vlastenectví, měšťanští liberálové míruýchpásem a středních poloh, Sofie Podlipská, Ferdinand Schulz, Václav Vlček; najdeme všecky shromážděny kolem významné revue "Osvěty". Ať mladší sestra K. Světlé, pedagogická od hlavy k patě, vtěluje do románů svůj požadavek mravního růstu ženina a svou zralou i spravedlivou moudrost životní, ať bystrý kritik a vtipný novinář Ferdinand Schulz řeší na pozadí panských sídel problematiku českého šlechtictví, zvláště časovou za zápasu státoprávního, nebo ať se rozpomíná na selanku svých let studentských, ať konečně Václav Vlček do široka s propracovanou kronikou národně politickou, ale bez žadoucí plastiky rozpřádá rodinné osudy vzestupující buržoasie a vzdělanstva, vždy běží v podstatě o to, aby jednotlivec podřídil své osobní štěstí potřebám celku a aby mravní obroda hlavních postav umožňovala vyrovnání třídních rozporů a předsudků. Nikoliv boj a revoluce, 9 129