tvoříc přechod k Hálkově výpravné próse, kde původní obdivovatel mladoněmecké prósy a pozdější svobodný následovník Turgeněvův zanechal několik výtečných kusů, zvláště vesnické povídky ze svého středočeského domova "Na vejmínku", "Na statku a v chaloupce" a "Pod pustým kopcem". Podle programu školy vládne v těchto příbězích selských rodin společenská problematika, ale přesvědčivě jest vyvozena z původních životních podmínek, zosobnčna plnokrevnými postavami pro český venkov namnoze typickými a zakryta vypravovatelským bohatstvím spontanního epika. Výhradně lyrikem byl Adolf Heyduk (1835-1923), poklidný profesor kreslení v tichém pootavském Písků, který Hálka přečkal skoro o půl století. Ion, jako Hálek, se pokoušel opětovně o byronské povídky veršem, ale, pohrdaje v nich ještě důsledněji než Sv. Čech matností hálkovského exotismu, vkládal rodinné osudy lidových vášnivců a prostomyslně citových hrdinek do kypivého líčení buď svého východočeského rodného kraje neb pošumavského domova; příroda doprovází svou účastí člověka plesajícího i trpícího. Zakuklenou lyrikou jest Heydukova slavená alegorická báchorka na oslavu hudby, poesie, prostého štěstí, "Dědův odkaz" (1879); omylem jsou jeho historické balady a malé eposy, překypující vesměs mravoučným vlastenectvím. Vlastním oborem tohoto lyrika nevyčerpatelně plodného a málo kritického, jenž se několikráte na své šedesátileté dráze cítil úplně vyčerpán, aby pak překvapil novou poesií nebývalé svěžesti, byla píseň přese všecky neúnavné náběhy k lyrické malbě, refleksi a meditaci. Prostou a silnou melodií tryskala u něho pudově z citových zdrojů v přírodním prostředí a vyjadřovala všecky základní postoje bezelstného srdce k životu; dva svazečky "Cigánských melodií", "V zátiší", "Zaváté listy", "Dumy a dojmy", "Z deníku toulavého zpěváka" jsou nejvýznačnější Heydukovy sbírky intimní. Jako Hálek rozpial i Heyduk zdravě roztoužené a přirozeně smyslné náručí po milostném štěstí a po po Vítězslav Hálek. (Podle fotografie z mladších let.) 124