neboť od samostatného máchovce se čekalo mnoho jak pro meditativní lyriku tak pro veršovanou povídku, i v Čechách vlivem Byronovým oblíbenou. Kdežto však většina vrstevnických i mladších poetů z období přechodního i Májového zdůrazňovala v Byronovi prvek politicko-revoluční a vzpouru vůle i činu, soustředil se plachý melancholik Nebeský na oblast refleksivní, v níž si spřádal po hegelovsku dialektické konstrukce dějinné i metafysické; pro dllVěrnou lyriku snu, touhy, samoty, přírodního zasvěcení přijímal podněty od Lenaua na rozdíl od houstnoucích českých heineovců. Odloživ pero básnické, nikterak se N cbeský neodcizil literatuře, neboť jeho srovnávací studie z poesie světové i staročeského písemnictví znamenají hledisky estetickými i psychologickými a názorem o vnitřní jednotě slovesného tvoření evropského značný pokrok proti klasicismu jungmannovskému, který se právě tehdy navždy vyžil. Dodatečně se uznalými ústy Nerudovými k Nebeskému, jako k svému předchůdci, vděčně přihlásila generace Májová; dva spisovatelé revolucionáři, násilně zakřiknutí politickou reakcí a persekucí, stáli hned u jejích začátkú, K. Sabina a J. V. Frič. Z rozměrného, mnohotvárného, ale chvatného a plytkého literárního díla Karla Sabiny (1813-1877) zústávaIa - mimo výtečné libreto k Smetanově "Prodané nevěstě" - dlouho v živém povědomí čtenářském jediná kniha s rysy svéživotopisnými a hodnoty dokumentární, povídková kronika života politických vězňů po r. 1848 na vojenské pevnosti, "Oživené hroby", ale i tu zakrývá svými hustými a hrozivými stíny temná legenda Sabinova osudu. Revoluční radikál za bouře svatodušní, mnoholetý žalářovaný provinilec politický, stane po návratu konstituce opět v čele politického, spolkového a novinářského ruchu, jako předák strany liberálně-demokratické; organisuje dělníky a studenty a netají se jako syn proletariátu a znalec komunistických nauk svými sklony socialistickými; jest však usvědčen jako placený policejní agent, jenž po léta zrazoval a udával své politické přátele, a vyloučen z české společnosti, umírá v opovržení a bídě. Spravedlivý soud, vynesený nad Sabinou-člověkem, nezmenšuje však významu Sahiny-spisovatele, hyť běží spíše o podnět, než o hodnotná slovesná díla. Byl první, kdo u nás založÍI básnický kult Máchův a pokračoval v hyronovsko-máchovské tradici lyrikou filosofickou i politicky exhortativní; v kritikách a v podohiznách spisovatelů přispěl s Nebeským k prohloubení názorů na literaturu i slovesný dějepis; jeho historické povídky, umělecky bezcenné, se snažily postihnouti myšlenkový kvas české reformace a jeho sociální romány, komposičně beztvárné, uváděly k nám před pokolením Májovým společenskou prohlematiku a kritickou diskusi. Mnohem mladší Josef Václav Frič (1829-1890) nepodobá se Sabinovi jenom zevními obrysy svého života, který revolucionáři z r. 1848 přinesl krátké vězení a dlouhé vyhnanství, neúnavnému novináři, řečníku a organisátoru čestné místo uprostřed svobodomyslné mládeže mladočeské strany a duchu stálé mladistvému přátele na krajním levém křídle literárnim; na rozdíl od podlého Sahiny byl to však muž rytířský s nepřekonatelným sklonem k malelmé režia hereckému vystupování, jakoby před zrcadlem, což mu umožňoval již původ z pražské patricijské rodiny vlastenecké. Političtí dějepisci neshodují se v úsudku .; ceně zahraniční propagandy Fričovy ani o dokumentární hodnotě jeho rozsáhlých "Pamětí", historikové literární odsunují však svorně jeho beletripovídkovou i scénickou, aby nacházeli významný odkaz Fričův v jeho vzdorné a revoluční lyrice s oslavou krásného činu a titanské vůle; tyto "Písně z bašty", patosu leckdy nadneseného, ale citově opravdové, jsou vedle parodií a satir Havlíčkových básnickým výtěžkem revoluce i jejích dozvuků a zahajují s nimi nové české básnictví politické, k němuž v předbřeznovém období mířili, neopouštějíce však úvah rázu obecného, Antonín Marek a Jan Kollár. 120