vášnivý hyl u něho združen s pronikavým a hezohledným pudem spekulativním, který se nezastavil před ničím, ani před nejtemnějším nihilismem myšlenkovým. Toto vše hyl o vtěleno do povahy romantického hásníka s divokou, neukázněnou ohrazností, se smyslem jak pro hudehní, tak barevné valeury slov, básníka, jemuž však osud dopřál jenom nejprvnější rozlet. Mácha, který celou náplú své doby nenasytně prožíval, nespokojil se tím, že si osvojil Goetheova "Fausta" a N ovalisova "Heinricha von Offerdingen" a vůbec celou německou romantiku s její básnickou metafysikou, nýbrž jako první u nás se zahloubal do hrůzostrašných fantasií romantiků polských, kteří ho seznámili také s Byronem; byla to, vedle divoce smyslné a žárlivé lásky k dívce pochybné pověsti, největší událost Má· chova života a spolu také závažná událost pro celou českou literaturu. Kdežtn Kollár čerpal předtím u Byrona hlavně jen pro svou antikvářskou elegii, pozdravil v něm vášnivý individualista Mácha, jehož lordova politika a sociální kritika a satira nezajímaly, básnického revolucionáře, který rozbíjí formy a mísí do skrovných a matných příběhů lyrickou refleksi, citový stesk rozervaného srdce a malebnou krajinomalbu; mimoto učarovaly českému žáku divoké scenerie, zločinné postavy, hrůzné zápletky anglického básníka. Máchova díla, kde tento prudký vliv jest nejprve otrocky přijímán, pak vědo· mě překonáván, posléze pojat jako kvas osobitého procesu tvůrčího, následují za sehou rychle v průběhu jediného pětiletí a vykazují různé formy. Zlomkovitý a nejasný "Mnich" není, než ohlasem beztvárných veršovaných povídek Byronových. Nedokončený cyklus autobiografických novel, "Obrazy ze života mého", i s mrazivě visionářským jinotajem, prodšeným metafysickým děsem, "Krkonošská pout", se vrací k hudební komposici a krajinářské malebnosti německých roman· tiků. Ti zápasí i v historickém románě z předhusitské doby "Křivoklát", myšleném jako část románové tetralogie, s byronovskou psychologií a dějinnou dialektikou, ale projevují se úmyslnou disonancí grotesky a vznešenosti na pozadí skvě· lých krajinných scenerií, zachycovaných nejraději v noci. Nejtemnějším fatalistou hyronským jest Mácha v prožitém románě žárlivosti a pomsty, "Cikáni", pře. plněném romantikou cikánskou, židovskou i vlašskou, zasazenou do divokých skal pod pitoreskním hradem. Odsud vnikl nejeden motiv i do hlavního díla Máchova, lyricko epické básně s haladickými mezihrami "Máj" (1836), která tolik pobouřila současníky a dnes se obecně považuje za východisko nového vývoje básnického. Německá romantika loupežnická, hyronské motivy a hlavně také tragický vlastní prožitek Máchův spolupracovaly na hrůzostrašných osudech loupežnického hejtmana a otcovraha, který se v hásni připravuje na věčnou nicotu a před popravou loučí sc se všemi krásami země; spanilost a necitelnost domácí přírody prožíval Mácha stejně vášnivě jako spoutanost zotročilého národa, hezmocného tváří v tvář slavné elegické minulosti. Ale protože se hásník dovedl ztotožniti se "strašným lesů pánem", učinil ho neodolatelným mluvčím toho, čím překypovalo jeho vlastní rozeklanné nitro: metafysické hrůzy z věčného nic, kterou již předtím vyjádřil v úchvatné filosofické lyrice leopardiovského posvěcení hez rétoriky i dekorace, a hásnického stesku nad ztraceným mládím, zaznívajícího nyvou hudhou a rozpoutávajícího zároveň katarakty metaforické. Ačkoliv "Máj", podohně jako současná díla zpřízněných básníků polských, není jednolitým celkem a ač na jeho epické výpravě uvázlo mn~ho z jeho vzorů, přece se stal přímo symbolem poesie v Čechách: za jeho melodií, za jeho obrazy, za jeho krajinnými barvami dumá a teskní citová i myšlenková melancholie mládí, a my přímo hmatáme, jak jest pravdivá a prožita. Máchovo jméno bude se v dalších fázích české poesie ozývati nejčastěji. 116